Danske vibrationskompensatorer sikrer lavere CO2-udledning fra kinesiske skibe
Vibrationskompensatorer fra danske Gertsen & Olufsen reducerer CO2-udledning fra otte kinesiske ore carriers på hver 300.000 dwt, som det danske firma har indgået ordre om levering til.
Anvendelsen af vibrationskompensatorer i forbindelse med skibsmotorer muliggør dels lettere og dermed mindre CO2-belastende konstruktioner, dels reducerer anvendelsen slid og dermed omfanget af vedligehold.
Skibene er en serie såkaldte VLOC'ere (Very Large Ore Carriers), som er specialdesignede bulk carriers til fragt af jernmalm og skal indsættes mellem Kina og Australien og Indien. De er 310 meter lange, 55 meter brede og stikker - fuldt lastede - 25 meter.
- Det er vores første projekt indenfor de brændstofbesparende og CO2-reducerende large bore-motorer. Ordren cementerer vores førende position på verdensmarkedet for vibrationskompensatorer, siger salgsdirektør Jens Ulrik Nielsen fra Gertsen & Olufsen.
Vibrationskompensatorer er af stigende vigtighed, forklarer Jens Ulrik Nielsen.
- Det er en klar trend på container-, tank- og bulkmarkederne, at skibsbyggerne går ned i antallet af cylindre og op i bore for at spare brændstof og CO2-udledning. Det mindre antal cylindre og den større boring øger imidlertid antallet af vibrationer, og det er du nødt til at kompensere for, hvis ikke selve skibskonstruktionen skal blive uhyggelig stor, siger han.
Gertsen & Olufsen sidder med en betydelig erfaring på området. Selskabet lancerede den første kompensator i 1989 og har siden holdt sig i den absolut forreste del af feltet og anses som førende på vægt, energiforbrug og størrelse.
Kompensatorerne produceres i Danmark gennem et antal underleverandører, monteres hos Gertsen & Olufsen i Hørsholm og gennemtestes blandt andet hos DTU.
Kilde: Gertsen & Olufsen - http://www.gertsen-olufsen.dk