Sjørring Maskinfabrik tænker strategisk
Det går fremad for Sjørring Maskinfabrik i Thy. Fabrikken har på seks år fordoblet sin arbejdskraft, opgraderet sine produktionsmetoder og blevet medspiller på den internationale industriscene.
Maskinfabrikken, der leverer metalindustri til bl.a. Volvo Construction Equiment i Sverige og F.L. Smidth i Danmark forstår at tænke strategisk i sin overlevelse på markedet.
Fabrikken har sikret sig en mindre plads på den internationale erhvervsscene takket være sine store underleverandører, der har en stærk position på det internationale marked. Og det er noget ledelsen på Sjørring Maskinfabrik er meget tilfredse med.
Ledelsen ønsker flere kunder til maskinfabrikken, og for at vise deres engagement i kundernes behov, deltager de gerne i udviklingsprojekter sammen med kunderne.
Fabrikken stiler direkte sin markedsføring mod de potentielle kunder, som de i fremtiden gerne vil samarbejde med.
- Vi ønsker at blive opfattet mere som en samarbejdspartner end en leverandør i traditionel forstand, og det er ligetil. Vi har, sammen med kunden, en interesse i, at det færdige produkt bliver endnu mere salgbart. Går det godt for vore kunder, går det også godt for os, siger adm. direktør Mogens Nielsen til ErhvervsBladet.
Maskinfabrikken følger godt med i den nye udvikling både inden for markedsføring, og der bliver investeret i nye produktionsmetoder.
Eksempelvis har ledelsen investeret i lean management, der skal effektivisere arbejdet, og det er til gavn for både medarbejdere og ledelse.
Siden 2000 er medarbejderstaben på Sjørring Maskinfabrik blevet fordoblet.
I dag er der 300 medarbejdere, og maskinfabrikken har ikke vanskelighed med at rekruttere nye medarbejdere til metalindustrien i Thy.