Stålkommentar: Kina øger stålforbrug
Lavkonjunkturen råder fortsat, selv om der indenfor visse brancher spores en vis fremgang. World Steel Association opjusterer prognosen for verdens stålforbrug 2009. Det er først og fremmest Kina, der står for fremgangen. Stålpriserne steg efter sommeren.
- Finanskrisen er ikke ovre, men den er gået ind i en ny fase, skriver DN’s Johan Schück den 3. oktober. Nu kræves der reguleringer, og her varierer synspunkterne. Fra amerikansk side vil man helst fokusere alene på kriseområderne, mens man i Europa både vil holde et højere tempo og indføre omfattende reguleringer. Men man er også urolig for, at det kan skræmme finansvirksomheder væk.
Vor baltiske nabo Letland kæmper med en økonomi, der er ved at kollapse, og omkostningerne for at sikre lån der, ligger på et lignende niveau som i Ukraine.
Analytikere vurderer, at det kommer til at tage tid, før den amerikanske økonomi vokser i samme takt som før finanskrisen. Arbejdsløsheden i USA var i september på 9,8 %, og antallet af beskæftigede udenfor landbrugssektoren faldt med 263.000. Indkøbschefindexet PMI lå i september på 52,6 %, hvilket var den anden måned i træk med stigning, efter 18 måneder uden.
Det svenske indkøbschefindex steg i september til 55,9 % mod 52,4 % i august. Niveauet er det højeste siden oktober 2007, men fremgangen sker med afsæt i et lavt niveau. Konjunkturbarometeret viser, at ordreindgangen i produktionsindustrien er øget, og produktionsmængden blev stabiliseret i september, mens beskæftigelsen faldt. Niveauet er fortsat meget lavere end normalt. Byggebranchen viser endnu ingen fremgang og hver tredje byggevirksomhed, som deltager i konjunkturbarometeret, udtaler, at de finansielle restriktioner er den største hindring. Sveriges Byggeindustrier (BI) peger dog på, at anlægsbyggeriet er et lys i mørket, og selv om man regner med et fald i investeringerne på totalt 8 % i år, så er det 9 % op for anlægsbyggeriet.
Kinas stålforbrug forbedrer prognoserne
World Steel Association reviderer sin tidligere vurdering af stålforbruget i 2009. I april forudsagde man, at forbruget globalt ville falde med 14,1 %. Nu vurderer man, at faldet kun bliver på 8,6 %. Det er først og fremmest Kina, som bidrager til forbedringen. Landet forventes at stå for 47,7 % af verdens stålforbrug i 2009. World Steel Association ser dog tegn på fremgang i flere lande og vurderer, at det globale forbrug i 2010 vil være tilbage på cirka samme niveau som i 2008. Det er i udviklingslandene, at stigningen sker, mens NAFTA og EU-27 i løbet af 2010 forventes at forbruge cirka de samme mængder stål som i 1991, konstaterer World Steel Association.
I juni rapporterede det svenske konsulentfirma Raw Materials Group til FN-organet Untad, at prisen på jernmalm kommer til at stige. Formodentlig stabiliseres priserne først i løbet af 2010, da der stadig kan forekomme et over-udbud af malm, for siden at stige i 2011. Kina importerer nu halvdelen af al malm, men producerer også en tredjedel af verdensbehovet. Raw Materials Group (RMG) vurderer, at kineserne bliver tvunget til at lukke en del mindre miner, som producerer mellem 10.000 og 50.000 ton per år, da disse ikke er tilstrækkeligt lønsomme. Der findes over 8.000 jernmalmminer i Kina, hvoraf 2.383 er meget små, beretter Magnus Ericsson fra RMG.
Minekoncernen Anglo American regner også med, at Kinas behov for importeret malm kommer til at stige, og vurderer, at stigningen bliver på 9,4 % per år til og med 2013.
Forholdsregler for investeringer efterspørges
Ser man på ikke-jernholdige metaller, så regner den amerikanske producent Alcoa i sin rapport for tredie kvartal med, at efterspørgslen på aluminium øges med 11 % totalt allerede i år. Da de leverer til mange industrisektorer verden over, ses deres rapport som et tegn på fremgang. Efterspørgslen fra bilindustrien er dog fortsat svag og er faldet, ifølge Alcoa.
Selv ACEA (Automobile Association Europe) konstaterer, at der stadig er krise i transportindustrien og citerer på sin hjemmeside Scanias Leif Östling, talsmand for gruppen for tunge køretøjer. Han advarer om, at dette ikke er nogen almindelig konjunkturcyklus, men den kraftigste nedgang som nogensinde har ramt salget af tunge køretøjer, og han opfordrer de europæiske regeringer til at gøre, hvad de kan, for at køberne skal turde investere igen. Fiat har bedt den italienske regering om at forlænge perioden for miljøtilskuddet for nye personbiler til at gælde hele 2010, da den italienske bilindustri ellers får det meget svært.
Ømtåelig balance giver prissvingninger
- Det værste er nok bag os nu, men vi skal ikke narre os selv og tro, at krisen er ovre, sagde ArcelorMittals chef Lakshmi Mittal, da han talte i Beijing på World Steel Associations årlige konference. Fremgangen er endnu skrøbelig og kommer i mange dele af verden til at ske gradvist og langsomt.
- Der eksisterer en meget ømtålelig balance mellem efterspørgsel og udbud lige nu, konstaterede en anden talsmand for stålindustrien til Steel Business Briefing (SBB) i starten af oktober. Men den europæiske stålindustri har vist sig at være både udholdende og stærk.
I de kommende måneder må man regne med en gradvis fremgang, som kommer til at kendetegnes ved, at priserne svinger frem og tilbage, sammenfattede SBB ud fra udtalelser fra ledende medarbejdere på de stålværker, man har kontaktet.
Kilde: Tibnor - http://www.tibnor.dk