Ny B&O butik i Indien
Jamo-højtalere er blevet et hit blandt den indiske middelklasse.
åbne sin første butik inden for det næste år. Begge firmaers målgruppe er omkring 30 mio. millionærer samt en voksende middelklasse, som udspringer fra udliciteringssektorerne og et boomende aktiemarked.
»Moderne livsstil er ved at vinde indpas blandt overklassen og den nyrige unge middelklasse, « fortæller direktør Sanjay Agarwal fra Cinerama Private Ltd. i Bangalore i Indien. Firmaet blev indisk agent for Jamo-højttalere for fem år siden, og Cinerama driver otte Jamo-butikker i de største fem byer.
Nu arbejder man på at etablere et net af franchisebutikker i de mellemstore byer. De danske højttalere sælges bl.a. sammen med hjemmebiografer, der ud over en stor skærm også består af seks højttalere. Højttalerne er det bærende produkt. Cinerama sælger
80-100 hjemmebiografer om måneden til en stykpris på omkring 150.000 kr. De potentielle købere er 2-3 pct. Af befolkningen, svarende til 20- 30 mio. indere. Agerwal vurderer det potentielle marked for Jamohøjttalere til 15 pct. af befolkningen.
Jakob Odgaard fra Bang & Olufsen i Struer udtaler til Dagbladet Børsen, at man er på vej ind i Indien. »Vi skulle gerne have den første rene B&O-butik i Indien inden for et år. Vi er i gang med at evaluere omkring otte potentielle distributører. Vi anser potentialet i Inden for stort,« siger han.