Stål bedst til skiløb på asfalt
Avanceret højstyrkestål viser sig at være den uventede løsning på et mangeårigt behov for mange langrendsskiløbere.
Idéen bag designet og materialevalget kommer fra bilernes verden og fra virksomheden Hydroforming Design Light i den midtsvenske by Vansbro. Virksomheden har opnået succes med fremstilling af kollisionsbeskyttelsesbjælker af avanceret højstyrkestål. Ved at udnytte disse erfaringer og materialer har Hydroforming konstrueret den nye rulleski.
– Vi så en mulighed for at anvende det samme materiale og den samme konstruktion til rulleskiene og tog kontakt til vores materialeleverandør, fortæller Nils Fagerberg hos Hydroforming Design Light.
Stålet afgør løbeegenskaberne
Det stål, der anvendes, er en type koldvalset tofaset ultra højstyrkestål i kvalitet 1000 MPa. Materialet giver de fjedrende egenskaber, som efterspørges, hvilket er afgørende for at få de samme skiegenskaber på asfalt, som almindelige ski giver på sne.
– Fjedringen i spændet anvendes til at klare kurver, noget, som ikke tidligere har fungeret på usmidige rulleski af aluminium, fortsætter Nils Fagerberg. Det problem er nu løst takket være stålet, hvilket giver den rette løbeteknik uanset årstid eller snemængde.
Den centrale kerne i skien er en U-profil med presset mønster på oversiden og riller på langs, som forstærker stålets egenskaber. Fremstillingen omfatter en række momenter, som blandt andet består af laserskæring, lasersvejsning og bukning. Resultatet er en ski, som smalner ind og har en lukket, meget vridningsstiv profil.
Mere fleksible ski til samme pris
Hydroforming Design Light er meget tilfreds med sit nye produkt.
– Vi har nået de mål, som blev opstillet af vore kunder, og til og med overgået forventningerne. Mange vil formodentlig opleve, at rulleskiløbet bliver sjovere, det er trods alt ligesom skiløb på sne, forklarer Nils Fagerberg.
Fremstillingsomkostningerne ligger på cirka samme niveau som for tidligere modeller på trods af en mere avanceret konstruktion. Forklaringen på dette er, at stålet koster mindre end aluminium, som hidtil er blevet anvendt til rulleski. Også vægten er sammenlignelig i kraft af, at højstyrkestålet tillader tyndere materialevalg.
Konstruktionen blev nomineret til Swedish Steel Prize 2009.
Kilde: SSAB - http://www.ssab.com