Året der gik – sommer med farvel til et stykke industrihistorie
Mange gik på sommerferie med en ængstelig følelse; ville krisen vare ved efter ferien? Ville der komme bedre tider? Ellers ville det blive værre?
I Nordjylland var også Jernstøberiet Dania i problemer. Mangel på likviditet betød, at man i slutningen af august måtte standse betalingerne ( Nordjysk jernstøberi går i betalingsstandsning ), men heldigvis trådte nye investorer til og redede den nordjyske virksomhed ( Nye aktionærer redder 170 arbejdspladser på Dania ).
Der skete dog også andre positive ting henover sommeren. Blandt andet fik nogle af de mange konkursboer nyt liv. Nye investorer valgte fx at investere i Holbæk Metalbyg ( Sjællandsk tyndplade-virksomhed får nyt liv efter konkurs ), og også KM Rustfri Skive fik nyt liv ( KM Rustfri på banen igen ).
I Frederikshavn sprang til gengæld lidt af en bombe, da en af byen traditionelle virksomheder, MAN Diesel, meddelte, at man vil nedlægge sin motorproduktion i byen ( Hver anden afskediges hos MAN Diesel i Frederikshavn ).
En anden hæderkronet virksomhed satte også punktum for en æra. Rygterne havde floreret længe, men i midten af august besluttede AP Møller-Mærsk, at det skulle være endegyldigt slut med skibsbygning på Lindøværftet ( Slut med skibsbygning på Lindø ). Debatten om værftet tog dog til, og vindmøllekoncernen Skykon meldte sig hurtigt interesseret i at bruge dele af værftet ( Skykon interesseret i Lindø-grund ).
Andre steder blev der heldigvis også satset. I slutningen af august indgik tre østjyske maskinfabrikker et samarbejde ( Tre Horsens-virksomheder stifter nyt firma ), og dagen efter så en ny kobbergrossist dagens lys ( Alumeco og KME Danmark skaber ny kobber- og messinggrossist ).
Offshore-industrien var blandt de dele af branchen, der klarede sig bedst i 2009, og det nød blandt andet Brimas godt af, da man i august hentede en millionordre ( Brimas A/S vinder stor ordre til offshore-industrien ).
Og vi bliver på vandet – for selv om der er krise, kan man jo godt onde sig selv lidt luksus. Danish Yacht i Skagen landede i 2009 en ordre på verdens hurtigste luksus-yacht ( 38 meter ren luksus ).
Specielt luksuriøst var det vel ikke på årets HI-messe. Messen kunne melde om faldende udstiller- og besøgstal, men alligevel levede den op til sin titel som Danmarks største industrimesse. Udstillerne på messen var under alle omstændigheder godt tilfredse, og det lover vel egentlig godt for fremtiden ( Glade udstillere på HI-messens første dag ).
I morgen afslutter Metal Supply, året der gik med et kig på efteråret.