Øget efterspørgsel på vindkraft løfter LM Glasfiber
Gennem en udvidelse af produktionskapaciteten og forbedret kapacitetsudnyttelse har LM Glasfiber øget omsætningen med 43 %. Målt i MW steg omsætningen til et rekordsalg på 4.100 MW fra 3.000 MW i 2005.
Resultatet af primært drift steg fra 6,5 % i 2005 til 11,3 % i 2006, og oversteg således forventningerne på 10 %. Forbedringen skyldtes primært forbedret kapacitetsudnyttelse, ændringer i produkt- og markedssammensætningen samt prisforhøjelser, som udlignede en stigning i råvarepriser i 2005.
Kapacitetsudvidelser
Investeringerne, som i 2006 primært omfattede kapacitetsudvidelser i Kina og Nordamerika samt udviklingen af nye vingedesign og støbeforme var 298 mio. kr. Den samlede kapacitetsforøgelse i 2006 var større, end investeringerne angiver, da størstedelen af investeringerne i selskabets canadiske fabrik blev aktiveret i 2005.
I 2007 forventer LM Glasfiber en salgsfremgang på mindst 25%, og resultat af primær drift forventes at udgøre mindst 10 % af omsætningen. Forventningerne er baseret på:
- Høj global efterspørgsel på vindkraft
- Udvidele af kundegrundlag og langsigtede kontrakter med nøglekunder
- Fortsatte kapacitetsudvidelser på 1.000 MW i Kina, Indien og Spanien
- Forventede opstartsomkostninger til omtalte nye fabrikker
- Fortsat høj kapacitetsudnyttelse og forventede positive omkostnings-virkninger fra implementering af REACH
- Vi står ved en skillevej, hvor det er ved at gå op for os, hvor vigtigt det er at nedbringe afhængigheden af kul, olie og gas. Der er ingen tvivl om, at vindkraft vil blive en stadigt vigtigere del af energiforsyningen i mange lande. Denne situation udgør en vigtig værdiskabende mulighed for LM Glasfiber. I 2006 reagerede vi på denne mulighed ved at udvide vores globale produktionskapacitet og ansætte mere end 1.000 nye medarbejdere, udtaler Roland Sundén, administrerende direktør for LM Glasfiber.
Intern optimering
En ny vindtunnel er blevet åbnet for at nedbringe omkostningerne ved vindenergi gennem en intensivering af innovationen inden for vingers aerodynamik. Desuden har LM Glasfiber introduceret REACH, som systematisk skal implementere og udvikle forretningsprocesser og -systemer i virksomheden.
Kilde: LM Glasfiber Holding A/S / http://www.lmglasfiber.dk