Dårligt afkast af idéudvikling
Jo større en virksomhed bliver, desto større er bureaukratiet med risiko for en virksomhedskultur, der ikke tør tage chancer
Hvad får virksomhederne egentlig for de enorme summer, der årligt puttes i forskning og ideudvikling?
Sådan formulerer afdelingsleder i Cambridge-baserede PA Consulting Group, Poul Barrett, det spørgsmål, som ugebrevet Mandag Morgen har bedt hans afdeling besvare på baggrund af en omfattende undersøgelse af danske og engelske virksomheder.
Undersøgelsen viser blandt andet, at bag én kommerciel succes ligger ikke mindre end 3.000 rå ideer og 300 konkrete projektforslag. Dertil kommer, at kun 14 procent af virksomhederne overholder budget, tidsfrist og målsætning.
Værst ser det ud i den forskningstunge medicinalindustri. Her viser undersøgelsen, at de danske medicinalvirksomheder kan spare minimum tre milliarder kroner om året, hvis de blot overholder tidsfristen for nye produkter. Det er blot ét parameter.
Undersøgelsen konkluderer, at problemet ikke er mangel på iderige medarbejdere, men en dårlig ledelse, der primært satser på vækst gennem opkøb af mindre virksomheder, end gennem udvikling af virksomhedens eget kerneprodukt, skriver ugebrevet Mandag Morgen.