Giganternes kamp om skibsmotorer
Verdens førende udviklere af to-takts dieselmotorer kæmper en indædt kamp om at være størst. Finske Wärtsilä fører i øjeblikket foran MAN B&W.
MAN B&W og finske Wärtsilä kæmper om at dominere markedet for elektronisk styrede to-taktsmotorer til skibsfarten.
De nye motorer er kendetegnet ved at have elektronisk styring af brændstofindsprøjtning og ventilbevægelser. Dermed kan driften optimeres til forholdene langt bedre end traditionelle mekanisk styrede motorer. Det sparer brændstof og reducerer miljøbelastningen.
Hamburg Express fra rederiet Hapag Lloyd med plads til 7.500 containere drives af en af MAN B&W’s største motorerForeløbig står det 45-40 til Wärtsilä, hvad angår antal ordrer på motorer - eller udtrykt i motoreffekt 1.860.000 kW mod 1.191.000 kW. Blandt andet har A. P. Møllergruppen bestilt tre Wärtsilämotorer i størrelsen 21.000 kW og fire på 42.000 kW til containerskibe bygget i Østen og Tyskland samt et ikke nærmere specifikt antal motorer til skibe bygget på Lindø-værftet.
Også med hensyn til driftserfaringer fører Wärtsilä, da et skib nu i to år har sejlet med elektronisk styret motor og opsamlet mere end 10.000 driftstimer.
Til gengæld kan MAN B&W bryste sig at at have den største elektronisk styrede motor på programmet. Det drejer sig om en 14-cylindret model med en boring på 108 centimeter med en ydelse på godt 132.300 hestekræfter eller 97.000 kW.
Selv om de to motorer begge er elektronisk styrede er princippet væsentligt forskelligt:
MAN B&W bruger separate brændstof- og hydraulikpumper for hver cylinder, mens Wärtsilä udnytter common rail-princippet, hvor brændstof og hydraulik ligger i et fælles rør ud for hver cylinder.
De to principper vurderes af branchefolk til at have forskellige fordele og det er med de foreløbige driftserfaringer ikke muligt at udpege en egentlig vinderteknik.
MAN B&W, som i dag er en del af den tyske MAN-koncern, viderefører de stolte danske traditioner med B&W som den første fremstiller i verden af dieselmotorer til skibe. MAN B&W har i Danmark afdelinger i Frederikshavn (tidligere Alpha Diesel), København og Holeby.
Wärtsilä’s danske datterselskab har hovedkvarter i Hirtshals.