Danmark bagud i e-handel
Mindre danske virksomheder er langt bagefter deres nordiske kollegaer i brugen af handel via internet.
Det fremgår af Dansk Industris blad Indsigt, som udkommer i dag med en undersøgelse af ”E-business Norden 2003”, lavet af PLS Rambøll Management.
77 procent af danskerne har adgang til internet, næsten hele befolkningen kan få højhastighedsnet i hjemmet, og ni af ti virksomheder har internet-adgang. Alligevel er det finnerne og svenskerne, der langt bedre udnytter de elektroniske muligheder.
- I alt, alt for høj grad er e-handel blevet forbundet med dotcom-bølgen, og det er godt med en god og sund skepsis, for e-handel kræver, at man har noget at sælge, og det havde dotcom ikke. Men mens dotcom-boblen brast, er brugen af e-handelsværktøjer internt i virksomhederne og egentlig elektronisk handel udadtil vokset, og det er først nu, at effektiviteringsgevinsten og forretningen viser sig, siger chefkonsulent John Sarborg Pedersen, Dansk Industri.
En anden stopklods for de mindre virksomheder er uvisheden og usikkerheden: Det lyder teknisk og er sikkert dyrt.
- Løsningerne på IT-området er blevet billigere. Man kan finde udmærkede delløsninger for ca. 40.000, men forestiller man sig, at det kræver investeringer i størrelsen 15 millioner, er det klart, at man ikke kommer videre, siger John Sarborg Pedersen.
De større, danske virksomheder har i følge undersøgelsen opnået betydelige administrative besparelser ved at bruge e-handelsløsninger til marketing, kommunikation om tekniske specifikationer, præsentation af produkter, digital ordrestatus, ordreudførelse m.m. Hele 80 procent af de store firmaer anser e-handel for ”centralt eller delvis centralt”, hvilket kun gælder halvdelen af de mindre og mellemstore virksomheder, der stadig anser e-handel som noget fjernt - nogle sågar som noget negativt.