Eksport-fremstød for marine-industrien
To-årigt projekt skal styrke den danske marine-branche på de internationale markeder.
Marinebranchen eksporterer i dag mere end 90 procent af sin omsætning, hvorfor branchens trivsel er afhængig af virksomhedernes succes på det evigt mere konkurrenceprægede eksportmarked. Fremstødet er derfor meget vigtigt for virksomhederne, da de med dette som løftestang skal kunne udbygge deres internationale salg til marinesektoren.
Skibsmotor fra MAN B&W: Udvikling, produktion og service på motor-området er en vigtig del af den danske marine-branche.Fremstødet gennemføres over de næste to år, og Dansk Eksportforening forventer dermed at kunne:
- Give hele den danske maritime sektor et eksportløft for at sikre de mange højt specialiserede danske virksomheder en fortsat plads på verdensmarkedet for marineudstyr.
- Hjælpe de såkaldte SMV’er med at starte/styrke deres eksport.
- Skitsere de bedst mulige strukturer mht. salg og produktion. Dvs. hvor der skal produceres rent geografisk (eventuel lokal produktion i Kina/Sydkorea og så videre) og hvordan virksomhedernes salgsstruktur bør/kan opbygges.
- Informere de danske virksomheder om den internationale udvikling på det globale marinemarked, således at de er klædt godt på rent videns- og kontaktmæssigt til deres eksportarbejde.
- Medvirke til at etablere netværk/salgssamarbejde, således at man kan tilbyde værfterne pakkeløsninger i stedet for enkelt komponenter.
- Højne kendskabet til de mange dygtige danske virksomheder ved messedeltagelse på de væsentligste udstillinger, således at de danske producenter får en markant plads på nethinden hos alle beslutningstagere, der har med udstyr til skibe at gøre.
- Øge tilgængeligheden til information om de danske virksomheder og deres produkter ved at lave en fælles elektronisk markedsføringsplatform på marineverdenens hovedsprog.
- Introducere mindst et ekstra potentielt eksportmarked for de danske eksportører.
- Danmarks Eksportråd har med partnerskabsaftalen ønsket at indgå et langsigtet samarbejde med Dansk Eksportforening for herved at sikre en synergieffekt ved at kunne planlægge for eksportfremstød på flere markeder samtidig og dermed en effektiv udnyttelse af tilskudsmidlerne. Partnerskabsaftalen er tillige et tilbud til de deltagende virksomheder om at kunne foretage en langsigtet planlægning af deres eksportindsats.
Direktør Ulrik Dahl fra Dansk Eksportforening udtaler:
- Projektet er bredt anlagt på den måde, at vi først vil iværksætte en markedsanalyse af industrien og dennes forskellige aktører så som redere, ingeniører og værfter. Herefter vil fremstødet omfatte messedeltagelse på de væsentligste internationale udstillinger samt etablering af en fælles elektronisk markedsføringsplatform på marineverdenens hovedsprog.
- Vi vil endvidere løbende informere de danske virksomheder om den internationale udvikling på det globale marked, således at de er klædt godt på rent videns- og kontaktmæssigt til deres eksportarbejde. Endelig skal fremstødet medvirke til at etablere netværk og salgssamarbejde, således at man kan tilbyde værfterne pakkeløsninger i stedet for enkelt komponenter.
- Eksportfremstødet skal naturligvis i sidste ende medvirke til at højne kendskabet internationalt til de mange dygtige danske virksomheder, således at de får en markant plads på nethinden hos alle beslutningstagere, der har med udstyr til skibe at gøre og dermed sikre virksomhederne en fortsat plads på verdensmarkedet for marineudstyr.