I dag starter verdens 12 første vindmølleoperatører
Skjern Tekniske Skole har udviklet verdens første egentlige vindmølleuddannelse i tæt samarbejde med vindmøllebranchen. De første 12 voksenlærlinge starter i dag.
- Uddannelsen af de nye vindmølleoperatører tager primært udgangspunkt i montering af teknikken i vindmøllernes naceller, altså maskinrummet, som senere skal placeres på toppen af mølletårnet med generator og mølleaksel. Det er en helt speciel produktionsproces på vindmøllefabrikkerne, og der kræves en ekstrem omhu med alle detaljer. En vindmølle skal jo kunne holde i 20 år og køre 355 dage om året, siger faglærer Erik Andersen, Skjern Tekniske Skole.
En bil skulle køre 7 mio. km
Hvis man sammenligner nacellen med en bil, så svarer det til, at bilen skulle kunne køre omkring 7 millioner kilometer. Og der er vist ingen bilfabrikker, der tør stille deres kunder en sådan holdbarhed i udsigt. Men det som en bil kører i hele sin levetid, det klarer en vindmølle på et halvt år. Man kan også sige, at en vindmølle skal kunne klare 40 gange så mange driftstimer som en bil.
- Det illustrerer meget godt kravene til vindmøllefabrikkerne – og dermed også kravene til den omhu og dygtighed, som kræves af vindmøllefabrikkernes medarbejdere. Derfor vil man rigtig gerne have mere struktur og ensartethed i uddannelsen, end det er muligt at opnå med sidemandsoplæring, som hidtil har været den gængse på området, siger Erik Andersen.
Tovholder med stor erfaring
Han har været skolens tovholder i arbejdet med at opbygge den nye uddannelse helt fra bunden. Sammen med kollegaen Preben Blidegaard på Skjern Tekniske Skole har han kørt rigtig mange kurser for medarbejdere hos Vestas og Siemens, hvor målet var at sikre kvaliteten. Erik Andersen kender derfor hele problematikken indefra.
- Den nye uddannelse samler alle de elementer fra mekaniker-, elektriker-, maskinarbejder- og smedeuddannelserne, som er relevante for produktionen og samlingen af nacellerne. En ny vindmølleoperatør vil ikke kunne erstatte fx en elektriker eller en mekaniker på alle områder. Men han eller hun vil blive eksperter i de områder af elektrikerens og mekanikerens kunnen, som kræves for at kunne montere alle nacellens komponenter nøjagtigt og korrekt, så arbejdet opfylder vindmøllebranchens ekstreme krav til nøjagtighed, siger Erik Andersen.
Sprog og kulturforståelse
Foruden denne rent tekniske faglige kunnen, så lægges der i uddannelsen stor vægt på de mere i bløde områder som produktionsplanlægning, LEAN og Six Sigma – plus ikke mindst undervisning i sprog og kulturforståelse.
- Vi har at gøre med globale virksomheder i vindmøllebranchen. Det er ikke sikkert, at alle de nye vindmølleoperatører skal rejse verden rundt, men det er helt sikkert, at der jævnligt vil komme udlændinge ind på fabrikken, som de skal kunne kommunikere med og samarbejde godt med. Det har derfor været et stort ønske hos vindmøllebranchen, at sprog og kulturforståelse indgår som en vigtig del af den nye vindmølleoperatøruddannelse, siger Erik Andersen.
Ny mulighed for ufaglærte
Den nye vindmølleoperatøruddannelse er en toårig uddannelse, som sorterer under afdelingen Produktion og Udvikling på Skjern Tekniske Skole. Den er samtidig den første uddannelse i vindmøllebranchens eget regi - og samtidig udgør den en spændende ny mulighed ufaglærte, som gerne vil være faglærte.
- Uddannelsen sigter ikke umiddelbart på de medarbejdere, som rejser møllerne og servicerer dem. Den retter sig i første omgang mod folk, der skal arbejde på fabrikkerne med produktion af vindmøller. På sigt får vindmølleoperatøruddannelsen formentlig en linje mere, som retter sig mod produktionen af vindmøllevinger. Det arbejdes der kraftigt på, siger Erik Andersen.
Skjern Tekniske Skole behøver ikke umiddelbart udvide med nye lokaler til de nye vindmølleoperatører. Skolen har indrettet de lokaler, som indtil i sommer husede afdelingen for lastvognsmekanikeruddannelsen. Den blev nedlagt på grund af et voldsomt fald i antallet af lastvognsmekanikerlærlinge i Danmark.