Hesø med markant svensk ordrefremgang
Især de svenske underleverandører til bilindustrien sørger for travlhed i Vejle. Det er primært store løsninger i gennemløbsanlæg, der efterspørges, men fremgangen på den anden side af sundet har ladet vente på sig, erkender direktør Kristian Pausgaard. Flere tiltag på markedsføringssiden og et forstærket samarbejde med agenterne har været med til at vende billedet. Det skriver Hesø i en pressemeddelelse.
- Og så er vi blevet ved – selvom det har været op ad bakke. I Sverige er der mange virksomheder i vores målgruppe, men siden 2008 har ordreindgangen været skuffende. Alligevel valgte vi at skrue op på flere områder, siger han og forklarer, at messeaktiviteter sammen med forhandlerne og en mere målrettet indsats mod nye kunder nu bærer frugt. Der er igen åbnet op for investeringer i de svenske produktionslinjer, hvilket både skyldes øget ordretilgang, generelt skærpede krav til underleverandører og et medfølgende behov for optimeringer.
- På vores kundebesøg konstaterede vi, at der ikke blev opgraderet med nye vaskeanlæg. Så det måtte være et spørgsmål om tid, før vi - eller en af vores konkurrenter – fik chancen. Behovet skulle nok komme, siger Kristian Pausgaard.
Fastholder strategien
Kristian Pausgaard fortæller videre, at den aktuelle fremgang i Sverige bliver båret af mindre og mellemstore virksomheder. En tendens der går igen på andre europæiske markeder. Mens store koncerner har handlet flittigt ind i det sydjyske de senere år, har de mindre aktører forholdt sig afventende – i hvert fald i visse lande.
- Herhjemme har vores salgsselskab Cleentek faktisk haft travlt over hele linjen. Både hos store og små virksomheder. Men det er vores hjemmemarked, så vi har en lidt anden position. I Storbritannien kom der hul igennem for et par år siden, og der ligner kunderne meget de svenske, konkluderer han og understreger, at der på ingen måde bliver skruet ned for aktiviteterne på et tidspunkt hvor metal- og aluminiumsindustrien har vind i sejlene. Strategien er fortsat at tilbyde kundespecifikke løsninger, og lade andre koncentrere sig om standardanlæg.
- Vi skiller os ud, fordi vi tilpasser hvert anlæg til det aktuelle behov. Mange underleverandører oplever skærpede krav fra kunderne, og det er nødvendigt at kigge nærmere på arbejdsgangene. Rensning og vask af emner kan være en omstændelig proces. Der kan vi heldigvis være behjælpelige, slutter Kristian Pausgaard.