Salg af familiefirma skal åbne døren til USA
Mountain Top Industries har produceret tilbehør til pickuptrucks siden 1978, og kunderne omfatter en række producenter af pickuptrucks som for eksempel Ford, Nissan, Renault, VW, Mercedes-Benz og Toyota.
De knap 170 ansatte arbejder med design, udvikling og produktion på Mountain Tops faciliteter i Frederikssund. Det nuværende hovedmarked er Europa, hvor virksomheden er markedsleder, men der er potentiale for at udvide globalt, vurderer virksomhedens ledelse:
- Efter flere år med høj vækst er næste skridt i vores udvikling at ekspandere både salg og produktion på en række nye markeder, hvilket vi vurderer bedst kan ske i partnerskab med Axcel. I 2014 gik vi ind i Australien, men vi ser også et stort potentiale på blandet andet det amerikanske marked, som er mere end 20 gange større end markedet i Europa. Derfor ser vi frem til at kunne tage Mountain Top til næste niveau i tæt samspil med Axcel, som netop har erfaring med international ekspansion, siger administrerende direktør Marie-Louise Bjerg.
Mountain Tops entré på det globale marked har ført til en fordobling af salget uden for Europa de sidste fire år, og det udgør nu mere end 20 procent af firmaets totale salg.
- Siden virksomhedens start i 1951 har vi gennemgået en omfattende udvikling som familieejet virksomhed. Derfor er det en stor beslutning at sælge, men efter længere tids overvejelse og dialog føler vi os sikre på, at Axcel kan medvirke til at bringe Mountain Top Industries videre, siger direktør Lars Bjerg.
Markedet for pickuptrucks har længe været inde i en stabil, positiv udvikling i Europa, Oceanien og Nordamerika, og Axcel ser på den baggrund mange muligheder for at fortsætte i vækstsporet:
- Marie-Louise og Lars Bjerg har gennem fokus på produktudvikling, kvalitet og leveringssikkerhed skabt en virksomhed med en vifte af gode produkter og høj kundetilfredshed. Dertil har Mountain Top opnået en høj grad af effektivitet i alle processer, hvorfor fokus fremadrettet er på at skabe vækst på både etablerede og nye markeder, herunder blandt andet USA, hvor der sælges 3 millioner pickuptrucks om året, siger Christoffer Müller, der er ansvarlig for investeringen i Mountain Top hos Axcel.