Brugte miljøskibe kan ende som millionregning
Tilbage i 2013 tabte flere danske værfter kampen om at bygge skibene til Miljøstyrelsen til et engelsk værft. Men skibene blev aldrig bygget.
Kort tid efter, at det engelske værft havde fået opgaven, krævede værftet ifølge Miljøstyrelsen en ekstra betaling på 20 procent for at bygge skibene. Det førte til, at forhandlingerne med værftet ophørte.
I stedet valgte Miljøstyrelsen at købe to brugte fartøjer i England.
Den beslutning ser nu ud til at koste skatteborgerne et tocifret millionbeløb her i Danmark.
Dobbeltpris i forhold til danske værfter
En ny opgørelse fra Miljøstyrelsen viser, at skibene, for at kunne opfylde Miljøstyrelsens og Søfartsstyrelsens krav, skal ombygges for mere end 20 mio. kr. for at kunne sejle under danske regler.
Dermed ender den samlede pris - inklusiv advokat- og konsulenthonorarer - på det dobbelte af, hvad blandt andet de danske værfter kunne levere nye skibe til.
Jan Mortensen, direktør for Faaborg Værft, som var en af dem som bød på opgaven tilbage i 2013, er rystet.
- Jeg bliver stærkt forundret over at se, hvad der er sket i sagen. Det er faktisk skræmmende læsning at se, hvad der er foregået, siden skibene blev købt, siger Jan Mortensen.
Også hos Jenny Braat, direktør for de danske værfters brancheorganisation Danske Maritime, vækker sagen undren.
- Jeg synes, at det er en lille smule grotesk. Allerede på daværende tidspunkt advarede vi om, at hvis man ikke vælger en ordentlig proces, når man laver udbud, så risikerer man, at det bliver både ringere og dyrere, siger Jenny Braat.
Miljøstyrelsen: Fornuftig pris på brugte skibe
Hos Miljøstyrelsen siger kontorchef Morten Jepsen, at han gerne havde været denne sag foruden, men at der er en grund til, at sagen er endt, hvor den er.
- Efter vi havde gennemført udbuddet og egentligt var klar til at indgå aftale med et værft, så hævede værftet prisen markant i forhold til det bud, de egentlig havde givet. Det var der, hvor vi fandt lejlighed til at genoverveje tingene.
- På det tidspunkt var forholdene i offshore-branchen sådan, at man godt kunne købe brugt tonnage ganske fornuftigt, og det var den beslutning, vi tog, siger Morten Jepsen.
Overvejer nyt udbud og salg
Efterfølgende viste det sig, at ombygningen af skibene blev langt dyrere end først budgetteret. Ifølge tal fra Miljøstyrelsen lød det første budget på 8 mio. kr., hvilket viste sig ikke at holde.
Sidenhen blev de tal opjusteret til 20,6 mio. kr., og det er årsagen til, at skibene endnu ikke er kommet ud at sejle, fortæller Morten Jepsen.
- Da selve ombygningen er af en størrelsesorden, så det skal i EU-udbud, så er der en hel del regler og retningslinjer for det materiale, der skal ligge. Det kræver en hel del arbejde, at få det gjort klar, forklarer kontorchefen.
Miljøstyrelsen oplyser, at man i øjeblikket vurderer, om man vil sælge de brugte skibe, man købte i 2015, og lave et nyt udbud af nye skibe. En anden model kan blive at sende ombygningen af de indkøbte brugte skibe i udbud.
Beslutningen forventes at blive taget i begyndelsen af det nye år.
Sagen kort: I 2013 sender Miljøstyrelsen bygningen af to miljøovervågningsskibe i udbud. Et engelsk værft vandt opgaven, men krævede efterfølgende 20 procent mere end aftalt. Miljøstyrelsen valgte derfor at annullere udbuddet og købte i stedet to brugte fartøjer, som ankom til Svendborg i efteråret 2015. Efterfølgende viste det sig, at skibene blev betydeligt dyrere at ombygge end først budgetteret. Miljøstyrelsen har siden udarbejdet et nyt sæt specifikationer på en ombygning af skibene og afventer p.t. en vurdering af, om det er økonomisk bedst at ombygge skibene, eller om der skal være et nyt udbud af helt nye skibe. |