Strategi sætter aftryk på Roblon
Roblon i Frederikshavn har netop præsenteret sin 2016/2017-årsrapport, den første hvor koncernen har arbejdet ud fra Strategi 2021, der blev offentliggjort i efteråret 2016. Og de første resultater viser sig.
Som led i Strategi 2021 købte Roblon i april 2017 Neptco, Hickory i North Carolina. Med handelen overtog den nordjyske koncern produktionsanlæg, varebeholdninger, produktrettigheder, brands og kunderelationer relateret til den fiberoptiske kabelindustri. Og det ses i 2016/2017-årsrapporten.
Frasalg til lokale investorer Roblon frasolgte i april 2017 Roblon Lighting som et led i 2021-strategien, da forretningssegmentet blev vurderet at være udenfor kerneforretningen. Ligeledes var der forventning om, at der skulle falde store investeringer og en dedikeret indsats for at indfri de identificerede potentialer fuldt ud. Køberne var de to lokale investorer Dennis Vestergaard Thomsen og Brian Sørensen. Med i handelen fulgte alle Roblon Lighting-medarbejdere. I forbindelse med frasalget er indgået aftale med køber om leje af det udskilte produktionsareal samt kontorer i Roblons domicilbygning i Frederikshavn. |
Det amerikanske opkøb føjede 26,1 mio. kr. til selskabets omsætning, der steg til 284,5 mio. kr., 54,9 mio. kr. mere end året før. Den organiske vækst i omsætningen blev 12,5 procent.
Arbejder med organisationen
I årets løb er også hyret fire nye medarbejdere og ledere til salgsfremmende funktioner. Samtidig er igangsat en tilpasning af selskabets agentnet. Det hele skal understøtte de langsigtede ekspansionsmuligheder.
Tillige har Roblon opdelt produktudviklingsorganisationen, så der nu er dedikerede udviklingsfunktioner i de to forretningssegmenter (Roblon Engineering og Roblon Industrial Fiber). I det forgangne regnskabsår er tilført fem personer til udviklingsfunktionerne.
Roblon har også startet et projekt, som skal styrke IT-forretningsunderstøttelsen for at udbrede og øge IT-understøttede forretningsprocesser. Projektet indebærer udskiftning af nuværende ERP-platform og vil blive implementeret gradvist, først i Roblon og efterfølgende i dattervirksomheden i USA. Projektet ventes at strække sig over de kommende 12-24 måneder.
Som del af strategien vil koncernen frem mod 2021 investere yderligere i mere effektive salgs- og distributionskanaler samt øge fokus på det, som betegnes som værdiskabende partnerskaber med udvalgte kunder. Samtidig skal indsatsen med udvikling af nye innovative løsninger skærpes.
Forventningen: Mere af det hele
I det nye år forventer Roblons ledelse, at det hele bliver endnu bedre.
Resultatet før skat ventes at vokse 10 mio. kr. og lande i niveauet til 33 mio. kr. i 2017/2018. Forventningen til omsætningen er omkring 330 mio. kr.
Vækstforventningen knytter sig i særlig grad til Roblon Engineering, hvor den organiske omsætningsvækst ventes i niveauet 10-15 procent, hvilket tilskrives den øgede salgsindsats pa udvalgte strategiske kunder.
Mere beskeden er troen på vækst i Roblon Industrial Fiber med 1-2 procent. Mens der er positive vækstrater i markedet for kabelfibermaterialer, ventes salg og omsætning af kompositbaserede løsninger at være negativt påvirket af en forventet lavere efterspørgsel end i 2016/2017.
mio. kr. | 2016/17 | 2015/16 |
---|---|---|
Omsætning | 297,0 | 251,6 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 24,1 | 28,1 |
Resultat før skat | 27,5 | 25,4 |
Årets resultat | 20,2 | 20,0 |
Aktiver | 306,4 | 300,6 |
Egenkapital | 252,3 | 251,8 |
Antal ansatte | ||
Regnskabsåret blev afsluttet 31. oktober 2017. |