23948sdkhjf

To danske værfter i nybygningsdialog med Ærø-rederi

Den skal kunne ombygges til ren eldrift, men nu ser ingeniører nærmere på, om Ærøxpressens nybygning også skal være en katamaran.

Pengene er så godt som i hus, så nu går folkene bag Ærøexpressen i gang med at finde et værft, der kan bygge en færge til det lille rederi. Ruten hedder Marstal-Rudkøbing, og første tur skal efter planen ske i foråret 2019. Det skriver fyens.dk.

- Vi er i tæt dialog med to værfter i øjeblikket. Det ene er Søby Værft, og det andet er Hvide Sande Værft, siger Leif Jensen, direktør hos Ærøxpressen, til avisen.

Der skal være tale om en nybygget hybridfærge, som i løbet af et årti skal overgå til ren eldrift. Tidligere har det heddet sig, at der skulle være tale om en katamaran, det undersøger man:

- Det har vi ingeniører til at kigge på i øjeblikket. Færgen skal konstrueres rigtigt, så den passer til den rute, den skal sejle på. Planen er stadig, at vi på sigt skal overgå til ren el, og derfor er vi også i gang med at regne på, hvordan færgen kan konstrueres, så den lettest og billigst kan overgå til ren el, siger Leif Jensen til fyens.dk.

Færgen skal kunne have 196 passagerer om sommeren og om vinteren 98. Der skal være plads til 32 biler. 

Den samlede pris for anskaffelse og opstart af færgen forventes at være cirka 55 mio. kr. Projektet har fået tilsagn om finansiering på 40 mio. kr. fra Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkjøbing Landbobank. Resten af pengene skaffes via den nye aktieemission, der ser ud til at give 7,4 mio. kr., samt eventuelt Ansvarlig Lånekapital. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094