23948sdkhjf

Serman & Tipsmark går nye veje

Den nordjyske hydraulik-virksomhed har lanceret en ny strategi.

Serman & Tipsmark er bedst kendt for projektering og opbygning af kundespecifikke hydrauliske systemer.

I sommeren 2017 lancerede den nordjyske virksomhed imidlertid en ny strategi, der skal give vækst – ikke mindst uden for Danmarks grænser.

Der er tale om en trestrenget strategi, der dels fornyr den nordjyske virksomheds udbud af produkter, og dels skaber et helt nyt distributionsnet.

- Vi er typisk gået til markedet og har håndteret alle kunderne selv. Vi kunne imidlertid se, at vores ordreindgang var mindre end forudset. Derfor var vi nødt til at se nye veje, forklarer salgschef Morten Nørgaard Nielsen.

- Første streng i vores strategi er det, vi er kendt for; nemlig kundespecifikke produkter til vores eksisterende kunder. Men derudover har vi besluttet os for at fokusere mere på standardiserede produkter og også overlade det til eksisterende eksperter ude i markedet at sælge dem for os, opsummerer han.

Nye standardprodukter
Standardprodukt-serien kommer især til at bestå af højtrykspowerpacks til hydrauliske boltestræk og hydrauliske koblinger.

- Normal hydraulik er noget, hvor man arbejder med 200-300 bar. Med det her arbejder man op til 4.000 bar, så det er et krævende segment der kræver ekspertviden, vi går ind i, forklarer Morten Nørgaard Nielsen.

Boltestrækkene bruges for eksempel til vindmøllefundamenter, marine-dieselmotorer og roterende kraftværksgeneratorer, hvor de typiske behov vil være 800-1.200 bar. Koblingerne bruges for eksempel til vindmølleaksler og skibspropeller-aksler og typiske behov vil være 3.000-3.500 bar.

- Vi prøver at differentiere os ved at have nogle produkter, der kan produceres til lager og sælges med kort varsel, mens vi stadigvæk fortsætter med vores specialopbygninger og specialmaskiner. Men størstedelen af System & Projekt-forretningen skal være serieprodukter - både egne produkter, der kan produceres til lager, og også kundespecifikke serieprodukter, siger Morten Nørgaard Nielsen.

Første forhandleraftale er i hus
Tredje ben i strategien er at opbygge et forhandlernetværk, der kan afsætte højtrykspowerpacks modsat hidtil, hvor Serman & Tipsmark selv har båret hele salgsbyrden.

- Vi starter med et nordisk forhandlernetværk, men har ambitioner om at udvide det på europæisk og globalt plan, siger Morten Nørgaard Nielsen, der samtidig kan afsløre, at der er lavet aftale med den første forhandler.

- Eptools har valgt at sige ja tak til at blive vores forhandler per 1/12/2017. De skal forhandle vores produkter i Danmark. Men vi vil rigtig gerne have flere, der byder ind som forhandlere. Danmark er selvfølgelig låst af på Eptools, men i hele Norden vil det da være interessant, uddyber han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093