Operationsudstyr i shuttle-fart
Når kirurger og sygeplejersker skal bruge skalpeller, sakse og lignende ved operationer, er det essentielt, at udstyret er rent og sterilt.
Hidtil har det været en manuel opgave at levere det sterile udstyr, men fra udgangen af 2018 bliver menneskelige hænder erstattet af AGV´er, shuttle-transportvogne, lagerrobotter og miniloads i en fuldt automatiseret sterilcentral på Rigshospitalet, udviklet af logistikvirksomheden Gibotech. En lignende central er også på vej ved Herlev Hospital.
– Tidligere var hospitalerne afhængige af, at der var personale til rådighed til at pakke udstyr og vogne til operationerne. Hvis én var syg eller noget gik galt, stod der måske et helt hold på operationsstuerne, der ikke kunne komme i gang. Fremover kører det hele fuldautomatisk, fortæller Mikkel Bjerregaard, der er Sales Director i Gibotech.
Fuldautomatik og præcision
I det nye automationssystem booker hospitalets ansatte operationsudstyr samtidig med, at de bestiller en operation. Systemet sørger for, at vogne i kælderen står klar til at blive kørt til operationsstuen på den planlagte dag. Dermed sikrer man, at operationerne bliver udført på den aftalte tid.
– Containerne, hvori operationsudstyret bliver transporteret, åbnes og tømmes automatisk. En tur igennem autoklaven sikrer, at udstyret er sterilt og softwaren holder styr på, at containeren kommer til den rigtige operationsstue. Automationssystemet overvåger steriliseringsdataene og sikrer, at udstyret bliver sendt til re-sterilisering, hvis det overskrider tidsbegrænsningen, forklarer Mikkel Bjerregaard.
Sterilcentralen skal, udover at servicere hospitalet i Danmarks hovedstad, også forsyne mindre hospitaler i regionen. Disse hospitaler nedlægger deres egen sterilcentral og får leveret udstyr fra automationscentralen i Rigshospitalets kælder.
Fakta om sterilcentralen
|
Fakta om Gibotech
|