Industriuddannelser skal have mere sex-appeal
Hvad skal få flere unge til at vælge at blive smede og industriteknikere?
- Jeg tror, at problemet er, at erhvervsskolerne har ondt i omdømmet. Det er ikke så meget det arbejde, man kommer ud i bagefter, men mere at det ikke opfattes som specielt attraktivt at gå på erhvervsskole. Erhvervsskolerne skal arbejde med deres sex-appeal.
- De unge kan forholde sig til at uddanne sig til læge eller ingeniør, men det virker ikke specielt attraktivt at komme på erhvervsskole eller erhvervsakademi. De skal opfattes som attraktive. Det kan både være den måde, man tilgår undervisningen på, miljøet i undervisningen og det fysiske miljø omkring skolerne.
Hvorfor er der så forholdsvist få ud af en ungdomsårgang, der vælger en erhvervsuddannelse? Det seneste tal hedder 19,4 procent?
- Mange unge, der er usikre på valget, starter på gymnasiet, fordi det gør det store flertal. Også selv om de måske var bedre egnede til en erhvervsuddannelse. Det er meget menneskeligt at vælge det, som flertallet vælger, når man er i tvivl. Der er en lemmingeeffekt.
Mange erhvervsuddannelser har anskaffet sig det nyeste inden for CNC-maskiner. Alligevel betragter mange nok erhvervsskolerne som lidt gammeldags. Hvad skal skolerne gøre ved det?
- Vi har en hurtig forandring ude i erhvervslivet. Bare se på Danfoss’ termostater, som kan betjenes fra en smartphone. De fleste elektrikere skal allerede i dag kunne programmere en hel del. Jeg synes, at uddannelserne skal fortælle noget mere om, at de er med på digitaliseringen, og at eleverne kan lære en masse om fremtidens teknologi.
Erhvervsuddannelser skal være attraktive miljøer, og de må gerne markedsføre sig på den digitale udvikling, hvis flere unge skal tiltrækkes, mener Ralf Sohl, teknisk direktør og senior partner i reklamebureauet Umwelt.
Ralf Sohl rådgiver blandt andet Roskilde Festivalen og PFA Pension.
|
Holder de unge sig tilbage, fordi de tror, at industriarbejde er hårdt og nedslidende?
- Nej, det tror jeg ikke. Selvfølgelig har alle en onkel eller en morfar, som kom hjem fra arbejde i beskidte overalls. Men de unge i dag er oplyste, og de kan også se nogle fordele ved et fysisk arbejde. Du holder dig bedre i form, hvis du arbejder med din krop, end hvis du sidder bag et skrivebord.
Hvad kan få de unge til at skifte holdning til fordel for erhvervsuddannelserne?
- Noget, som kan få folk til at skifte holdninger, er, hvis nogle kendte mennesker, som kan betragtes som forbilleder, går ud og fortæller, at det er en super idé at tage er erhvervsuddannelse. Det gælder også lokalt. Hvis der er en foreningsleder i lokalområdet, som de unge kender og kan lide, som fortæller at arbejde som smed eller elektriker, så lytter de efter.
Hvad skal skolerne gøre for at få de unge ind?
- Der er nogle uddannelsesdage i 8. og 9. klasse, og der er det vigtigt, at erhvervsuddannelserne slår deres navn fast på de få dage. Eleverne skal få øje på, at her er faktisk en solid og oprigtig vej at gå hen mod et godt arbejdsliv.
- Nej, det tror jeg ikke. Jeg tror mest mødrene er optagede af, at det, som deres børn vælger, ikke fører ud i arbejdsløshed. Men der er rigtigt mange uddannelser at vælge imellem, og hvis far og mor ikke kan hjælpe med at pege på nogle muligheder, så kommer de unge let tilbage til; hvad gør de andre? Og flertallet går i gymnasiet.