Eksporten af vandteknologi stiger - men ikke nok
Eksporten af dansk vandteknologi er større end nogensinde. Den klarer sig væsentligt bedre end både den generelle eksport og Danmarks anden grønne eksport i øvrigt.
Det sker på et tidspunkt, hvor mange lande oplever vandrelaterede udfordringer på grund af klimaforandringerne, og afsætter enorme beløb til investeringer i vandteknologiske løsninger. Og det marked er Danmark unikt placeret til at byde ind på, mener brancheorganisationen Danva.
I 2015 blev en samlet branche og Miljø- og Fødevareministeriet enige om en vandvision, hvor målet er at fordoble eksporten af vandteknologiske løsninger inden 2025 og skabe 4.000 nye jobs i vandsektoren.
For at understøtte den positive udvikling endnu mere samles branchen til statuskonference i AquaGlobe - Water Solution Center - i Skanderborg mandag for at få nye ideer og drøfte, hvordan branchen kommer fremad - hurtigere. Konferencen i Skanderborg afholdes i samarbejde med Miljøministeriet, Danva, DI, Dansk Miljøteknologi, MUDP og Innovationsfonden.
Forsyningerne bidrager til eksporten
75 procent af danske vandforsyninger har haft besøg fra erhvervsdelegationer, og 66 procent deltager i innovations- og udviklingsprojekter med eksterne partnere. Det viser en analyse fra Danva. Det er netop partnerskaber om demonstration og innovation, som vandvisionen peger på som redskab til at øge vandeksporten.
Direktør i Danva, Carl-Emil Larsen, glæder sig over den støt stigende eksport af danske vandteknologiske løsninger.
- Vandvision 2025 accelerer udviklingen af vandteknologi til gavn for Danmark og verden. De systemer, der udvikles i vandselskaberne i samarbejde med rådgivere, producenter og forskere, sikrer danske kunder højtydende, effektive vandforsyninger, siger Carl-Emil Larsen, og fortsætter:
- De private samarbejdspartnere markedsmodner løsningerne til eksport, så de enestående danske metoder og modeller i vandselskaberne også kan komme resten af verdens befolkning til gavn. Når branchen mødes i Skanderborg, så er det, fordi AquaGlobe er et godt eksempel på det arbejde. Det er et initiativ, som har mange virksomhedspartnere, der laver innovationsprojekter og er et professionelt setup for udenlandske besøg.