23948sdkhjf

6.000 tons bryggeriudstyr fragtet til verdens ende

Tschudi Project Transports er i disse dage ved at lægge sidste hånd på en af de mere usædvanlige opgaver. En dansk producent af bryggeriudstyr skal have sin ordre transporteret til Usbekistan.
Det er ikke uden problemer at transportere 6.000 tons bryggeriudstyr den lange vej til Usbekistan. 7.000 km er lang vej, når de transporterede emner ikke just har standardmål, og når importen til endedestinationen i høj grad er reguleret af myndighederne.

- Udstyret, hvoraf størstedelen er overdimensioneret, blev lastet på skib fra Randers med kurs mod Paldiski i Estland. Her fandt omladning sted til jernbane og lastbil, inden godset begav sig ud på den næsten 7.000 km lange rejse, forklarer Tschudi Project Transports.

Tilladelse fra præsidenten
Udfordringen med transporten var dels, at der kun tillades en bestemt mængde transport ind og ud af Usbekistan, og bryggeriudstyret overskred de mængdebegrænsninger, der normalt tillades.

- Derfor måtte vi søge tilladelse for overhovedet at få lov at transportere udstyret ind i det politisk højspændte område. Vi måtte komme med statements fra det firma, der skal have udstyret, og tilladelsen skulle underskrives af landets statsministerium, for at vi overhovedet kunne få lov at transportere ordren, siger Tschudi Project Transports.

Savede grænsebomme i stykker
Et andet problem var den fysiske størrelse på udstyret. Normalt tillader de usbekiske myndigheder ikke, at godset transporteres på togvogne, men i stedet skal det omlades til statsejede lastbiler, så også her måtte der dispensationer til.

- Nogle af de tanke vi skulle transportere på jernbane havde en diameter på knap 4 meter, hvor man normalt kun kan køre på jernbane med 3,9 meter af hensyn til bredden på tunneller osv. Der har vi også skullet søge om dispensation, fortæller Tschudi Project Transports.

- Derudover har vi haft tre store tanke med en diameter på 5,1 meter lastet på lastbiler, og der var pladsproblemet faktisk så stort, at vi var nødt til at save bommene ved grænseovergange i stykker for overhovedet at kunne komme forbi, siger Tschudi Project Transports.

Tilladelser fra otte myndigheder
Transittiden fra Danmark til udstyret er leveret i Usbekistan er ca. 60 dage for dette projekt, men det skyldes, udover de bureaukratiske forviklinger, at ordren er sendt af sted i flere tempi, fordi der kun må transporteres små mængder gods af gangen i Usbekistan.

Hele projektet har krævet tilladelser fra otte forskellige instanser og ministerier, og de sidste tanke nåede frem den 19. februar.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08