DSB lejer sig ind hos Bombardier i Randers
Statsbanerne har brug for ekstra værkstedskapacitet for at få færdiggjort de stærkt forsinkede IC4 tog.
Lejeaftalen gælder for de kommende fem år, og den ventes at skabe 20-25 nye arbejdspladser i Randers. Udover de 14 togsæt, der allerede er leveret, skal værkstedkapaciteten også bruges til at færdiggøre yderligere en række IC4 tog, som leveres til DSB i løbet af de kommende år.
- Der er flere fordele ved denne aftale. Vi behøver for det første ikke at transportere togene til og fra Italien, og for det andet giver det os en større frihed og mere fleksibel til, at vi selv kan bestemme, hvornår vi foretager opgraderingerne. Det betyder så, at vi får flere tog til rådighed for test og prøvekørsler, og at vi får sat yderligere fart på udviklingen af den nye togcomputer og forsøg med at koble tre og fire tog sammen, siger Frank Olesen, der er direktør for DSB Fjern- og Regionaltog.
De 14 IC4-tog blev leveret til DSB i en foreløbig og meget fejlbehæftet udgave i perioden 2007-2009. Efter planen skal de sidste IC4 og IC2 tog være leveret i tredje kvartal 2012.