B&O vender minus til plus og løfter omsætningen
Den danske producent af højttalere, fjernsyn og stereoanlæg Bang & Olufsen, som også er kendt som B&O, har i det forgangne år vendt flere års minus til plus.
B&O havde fremgang i omsætning og bundlinje i regnskabsåret 2017/2018.
Omsætningen steg 11 procent, og bundlinjen blev et overskud på 81 millioner mod et underskud på 117 millioner i 2016/2017. Det viser selskabets regnskab, der dækker perioden fra juni 2017 til og med maj 2018.
Topchef Henrik Clausen er godt tilfreds.
- Resultatet afspejler vores indsats for at ændre vores forretningsmodel, lancere innovative produkter og styrke vores brand og distributionssetup, siger han i en kommentar til regnskabet.
Årets overskud er ifølge Ritzau Finans det første overskud for B&O siden regnskabsåret 14/15. Her var en indtægt fra salget af Automotive, der producerer lydudstyr til biler, med til at give sorte tal på bundlinjen.
Det seneste reelle overskud var i regnskabsåret 2011/2012.
Den danske virksomhed fra Struer står bag udstyr i luksusklassen, men har i de senere år også har satset på brandet B&O Play, der har en yngre målgruppe.
Og den smarte lillebror er ved at hale ind på den klassiske B&O-forretning.
Over regnskabsåret 2017/2018 er omsætningen vokset 25 procent for B&O Play, mens Bang & Olufsen voksede med en procent.
Der er dog et lille stykke vej endnu, før lillebror overgår den klassiske forretning, som havde en omsætning på 1,74 milliarder kroner. B&O Play, der producerer bærbare højttalere og høretelefoner, nåede en omsætning på 1,55 milliarder kroner.
De knap 3,3 milliarder i samlet omsætning er 11 procent mere end sidste regnskabsår.
Ifølge Henrik Clausen er det også B&O Play, der skal trække væksten fremover.
- De kategorier, der flytter sig hurtigst, er on-the-go-kategorierne, som ligger i vores Play-del, siger han til Ritzau Finans.
Og det er især kineserne, der i stigende grad køber B&O-produkterne.
Kina har været vækstmotor det meste af året, og det venter Henrik Clausen også vil være tilfældet i indeværende år.
Samtidig begynder resten af verden også at komme med. Kun i Europa halter det.
- Der er ikke noget galt med brandet. Men vi har udfordringer med, hvordan vi opbygger distributionen fremadrettet i Europa, siger Henrik Clausen til Ritzau Finans.
B&O har 284 butikker i Europa, 14 i Nordamerika, 31 i Kina og 81 i resten af verden.
Den samlede omsætning sidste år var fordelt med omkring halvdelen i Europas 284 butikker, mens de resterende 126 butikker stod for den anden halvdel.
B&O venter en vækst i omsætningen på mere end ti procent i regnskabsåret 2018/2019.
Kilde: Ritzau