Hele verden er bagud på ny teknologi
Medierne er fulde af historier om nye teknologiske gennembrud, men alligevel investerer virksomhederne i dag mindre i ny teknologi, end de gjorde før finanskrisen. Danske virksomheder har investeret 50 mia. kr. mindre i ny teknologi, end man kunne have forventet ud fra udvikling forud for krisen. Men Danmark er langt fra alene, viser en ny rapport fra OECD ifølge erhvervsmediet DIBusiness.dk
Anders Hvid er CEO i virksomheden Dare Disrupt, som rådgiver om udnyttelse af ny teknologi. Han genkender billedet og er ikke overrasket over, at vi endnu ser den fulde effekt af den digitale omstilling i virksomhederne.
- Jeg ser mange virksomheder, som ikke vælger at høste gevinsten af den nye teknologi med det samme. Man omskoler hellere sine medarbejdere end at fyre dem. Hvis man har brug for færre hænder i produktionen, gør man måske mere ud af kundekontakten, siger Anders Hvid.
Kopenhagen Fur vandt markedet
Som altid er der naturligvis også undtagelser, som bekræfter reglen. Kopenhagen Fur har investeret cirka 500 mio. kr. i automatisering, og COO Søren Valentin er ikke i tvivl om, at det er den største årsag til, at virksomheden i dag er førende inden for sortering og salg af bæredygtige skind på verdensplan.
- Vi har vundet markedet ved at automatisere og skabe værdi både for os selv som virksomhed og for vores kunder. Hvor vi tidligere konkurrerende med virksomheder i blandt andet Helsinki og Toronto oplever vi nu, at mange kunder primært foretrækker os, fordi vi både har de bedste skind, den bedste sortering og den største sikkerhed i forbindelse med leveringen, fortæller han.
Historien starter for cirka 15 år siden, hvor Kopenhagen Fur var begyndt at mangle plads i produktionen til et stigende antal skind, så på det tidspunkt var på cirka 9 mio. om året. Løsningen blev at gå ind i udviklingen af visionsteknologien, som på det tidspunkt var meget ny.
- Indtil da foregik al sorteringen af skind manuelt, men med visionsteknologi lykkedes det os, at få maskiner til at lave farvesorteringen. Det er et stort arbejde, hvor der for eksempel skal skelnes mellem 32 brune farver. Efterfølgende har vi udviklet teknologien, så vi også maskinelt kan sortere skindene efter længde og hårlængde, forklarer Søren Valentin.
Det betyder, at 300 mennesker, som for 15 år siden kunne sortere 9 mio. skind, i dag kan sortere 30 mio. skind. Næste skridt er, at den sidste kvalitetssortering også kan klares automatisk. Det arbejder virksomheden allerede på ved hjælp af kunstig intelligens, som kan være klar implementering om et til to år.
Gør det, selv om det er svært
Der er ifølge DI mange forklaringer på, at vi endnu mangler at se de nye teknologiske muligheder som en markant driver for højere produktivitet i Danmark. Men det er ingen undskyldning for at lade stå til, mener Kent Damsgaard, som er direktør i DI.
- Det efterslæb skal vi gøre noget ved, for der er ingen tvivl om, at det er de virksomheder og de lande, som griber de teknologiske muligheder i dag, som vil klare sig bedst fremover. Derfor er det afgørende, at alle danske virksomheder – også de små og mellemstore – hele tiden er opsøgende over for ny viden og nye muligheder. Også selv om det kan være en krævende opgave at omstille sin virksomhed, mener Kent Damsgaard ifølge DIBusiness.dk
Originalartikel: https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/nyheder/2018/8/hele-verden-er-bagud-pa-ny-teknologi/