Små virksomheder glemmer robotten
Selv om der er fart på brugen af robotter i Danmark, så er der stadig virksomheder, der kunne have gavn af robotter, som forsømmer at købe dem.
- Der er virksomheder, som ikke er vågne nok, og som ikke får undersøgt, hvad muligheder de har. Der vil jeg gerne rejse et advarselsflag: Det er vigtigt at komme ud på industrimesserne og se nogle af de nyeste robotter, siger Stig Yding Sørensen, seniorspecialist hos Teknologisk Institut, og hovedforfatter til en ny rapport om robotternes udbredelse i dansk industri.
Rapporten siger, at det går kraftigt fremad. Flere og flere virksomheder får robotter, men det kniber især for de små virksomheder.
- Der er stadig mange af de små virksomheder med mellem 10 og 25 ansatte, der er bagefter, siger Henrik Anker, administrerende direktør hos Gibotech i Odense.
Mange ældre ejerledere
Han peger på, at der er en del virksomheder, der har stor tilbageholdenhed. De er længe om at investere i robotter, også selv om tilbagebetalingstiden i mange tilfælde ligger inden for 6-12 måneder.
- Jeg tror, det hænger sammen med, hvordan de virksomheder er ejet. Mange af dem har en ejerleder, som måske har rundet de 60 år. Der er i hvert fald en overvægt af den ældre generation. Hvis de ligger og slås med en lidt for lille omsætning, så er det måske ikke dem, der går ud og løber en risiko. Den generation tøver. De glemmer bare, at hvis de vil give deres virksomhed værdi, så skal de også automatisere. Ellers bliver deres virksomhed mindre attraktiv for købere. Jeg vil sige, at de har behov for, at nogen rådgiver dem om ny teknologi, siger Henrik Anker.
Gavner også små serier
Han mener, at selv mindre virksomheder med små-serie produktion kan have gavn af robotter.
- Hvis man eksempelvis laver små serier på 10-20 styk, og det er en ordre, som kommer igen hver anden måned, så kan det godt betale sig at lave et program til den ordre. Når programmet først er lavet, så skal det bare kaldes frem hver gang, man skal producere den ordre, siger Henrik Anker.