23948sdkhjf

Nyt VR-spil dæmmer op for arbejdsskader

En kombination af gamification og virtual reality skal give tekniske gymnasier nye muligheder for undervisning i maskiner

- Fik jeg lige hovedet i maskinen der?, udbrød en industritekniker-elev, der - som den første elev fra Aarhus Tech – prøvede kræfter med Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitets nye læringsspil under udvikling, Craftio, på demodag den 23. august 2018.

Han havde været lige lovlig nysgerrig på den virtuelle drejebænk, der formede sig foran hans øjne i VR-brillens lys, og derfor fik han mulighed for at opleve på egen virtuelle krop, hvornår man kommer for tæt på store maskiner: Der, hvor arbejdsulykkerne sker.

Har man først prøvet at komme galt af sted i spillet, er risikoen for, at man også gør det i virkeligheden mindre, forklarer lederen af projektet, ingeniørdocent ved Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet Claus Melvad:

- I starten af spillet gennemgår man en sikkerhedsintroduktion, og man lærer at navigere i spillet og tage sikkerhedssko og briller på. Vi har også lagt nogle handsker frem i spillet, men tager man dem på, får man vist en video, hvor det går grueligt galt: Handskerne sætter sig fast i maskinen, hænderne bliver revet af, og det er blod overalt. Så lærer eleven, at det skal man ikke gøre – hverken i spillet eller i virkeligheden, siger han.

Superstærk motivationsfaktor
Spilprototypen af Craftio skal give eleverne på Aarhus Tech en forsmag på helt nye muligheder for at høste værdifuld erfaring med alskens store maskiner, længe før de overhovedet rammer jobmarkedet.

VR-teknologien kan give eleverne på de tekniske gymnasier en kæmpe fordel i en fremtid, hvor branchen står over for rekrutteringsmæssige udfordringer, og værkstedspraktik står under økonomisk pres. Det mener uddannelseschef for afdelingen for byggeri og metal på Aarhus Tech, Kenneth Sjøberg Wolff, der udtrykte stor begejstring under demonstrationen:

- Jeg kan se et stort læringspotentiale i teknologien. Det har stor betydning for vores elever, at de på denne måde får kendskab til faktorerne i den virkelige verden. I VR kan de træne parametrene sikkerhed, kvalitet, pris og produktionstid, uden det reelt koster noget på parametrene. Det ser jeg som et stærkt indspark til den teori, vi normalt skal igennem, før vi går til maskinerne. Motivationsfaktoren er også superstærk i spillet. Tid, penge og kvalitet på produkterne kan jo lokke enhver til lige at spille en runde mere, for at skabe et bedre, dyrere produkt end den, man konkurrerer mod. Det giver en god ballast, som kan sættes i hurtig anvendelse i virkeligheden på den anden side af VR-brillen, siger han.

En komplet maskinpark til alle
Der er maskiner i alle størrelser - helt op til megastørrelser - i en virtuel verden, hvor man via gamification opnår nye færdigheder, kan ”låse” nye maskiner op, og på den måde nærmest ”leger sig” til reelle erfaringer og bliver fortrolig med maskinerne, inden man tager det hele med sig ud i virkeligheden.

- Via virtual reality har vi mulighed for at lade eleverne arbejde med virkelighedstro maskiner af alle størrelser. Maskiner, som man i programmet kan løse opgaver på, som stod man ved siden af den fysiske udgave. Programmet er bygget op som en form for computerspil, hvor man arbejder i sin egen virksomhed og løser fagrelaterede opgaver og på den måde tjener virtuelle penge til indkøb af nye maskiner. At vi på den måde bruger leg i læringen er et yderst vigtigt motiverende læringsværktøj i undervisningen, siger Claus Melvad.

Målet med Craftio er på sigt at give eleverne landet over en komplet maskinpark i VR for bearbejdning af metal, plast og andre materialer, som består af drejebænk, fræser, svejsemaskine og lignende.

Holdet bag Craftio søger nu finansiering til at realisere visionen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127