23948sdkhjf

Fremtiden kræver nytænkning

Digitalisering, automation og en fremtid med Industri 4.0 kræver nye former for tekniske uddannelser, viser rapport

Der skal helt ny tankegang ind i uddannelsessektoren.

Det er hovedkonklusionen i en ny rapport fra tænketanken ATV - Akademiet for de Tekniske Videnskaber.

ATV peger på, at det kræver en omfattende omstilling af det danske uddannelsessystem, hvis ny teknologi og digitalisering skal udmønte sig i nye industri-arbejdspladser.

Rapporten hedder "Uddannelser til fremtidens vidensbaserede produktion", og i rapporten fremsættes en række anbefalinger til, hvad forskellige aktører bør tage fat på for at sætte gang i omstillingen.

- Teknologiudviklingen udfordrer de nuværende arbejdsgange og processer i virksomhederne. I fremtiden vil der være brug for medarbejdere, som på baggrund af en dyb faglighed kan samarbejde på tværs af uddannelsesniveau og faglighed. Det gælder, uanset om man er faglært eller civilingeniør, siger Brian Vejrum Wæhrens, professor ved Center for Industriel Produktion på AAU og medlem af ATV-udvalget bag rapporten.

Han peger på, at den samarbejdende ånd skal udvikles, allerede mens de studerende er i gang med deres uddannelse.

- Og det skal helst ske som en del af undervisningen og ikke bare som et løst tilknyttet projektforløb. Samtidig er det vigtigt at få erhvervslivet koblet på samarbejdet, så fremtidens industrimedarbejder kommer til at samarbejde på baggrund af praksisnære problemstillinger, siger Brian Vejrum Wæhrens.

Fire barrierer
Den nye undersøgelse underbygges af en undersøgelse udarbejdet af ATV tidligere på året, hvor 76 procent af respondenterne pegede på kompetencen "kritisk og selvstændig tænkning" og 73 procent på "evnen til at samarbejde på tværs af fagligheder" som de to vigtigste kompetencer på fremtidens arbejdsmarked. Den nye ATV-rapport anbefaler uddannelsessamarbejder på tværs af virksomheder, universiteter og de teknisk-faglige uddannelser, og ATV-rapporten peger på fire barrierer, som skal overvindes.

1) Rammevilkår:
Omfang og krav i uddannelsesbekendtgørelser og studieordninger bør reduceres for at skabe større fleksibilitet.

2) Kulturelle forskelle:
Det er vigtigt at indtænke de forskellige indgangsvinkler, undervisere og studerende har på forskellige uddannelsesretninger.

3) Ledelsens opbakning og prioritering:
Der skal afsættes tid og ressourcer for at udvikle og gennemføre relevante uddannelsessamarbejder.

4) Praktiske forhold:
Kommunikation, geografi og logistik kan spænde ben for ellers gode initiativer.

Rapporten er udarbejdet på baggrund af en række dialogmøder med virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer, som ATV har faciliteret. Desuden indgår en række analyser i arbejdet, som en bredt sammensat arbejdsgruppe har udført. Med afsæt i rapporten vil ATV nu gå i yderligere dialog med aktørerne på området.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094