Danske virksomheder tøver med kunstig intelligens
Mens den internationale udvikling af kunstig intelligens nærmest er eksplosivt stigende, så mener størstedelen af danske produktionsvirksomheder stadig, at teknologien ikke er relevant for dem. Det viser en undersøgelse fra Teknologisk Institut, som har spurgt et repræsentativt udsnit af ledere i danske produktionsvirksomheder om deres forventninger til brugen af kunstig intelligens.
Kunstig intelligens udgøres af forskellige avancerede teknologier, der kan afkode, analysere og tage selvstændige beslutninger i for eksempel en produktion.
Relevant i nærmeste fremtid
I undersøgelsen, "Kunstig intelligens på vej i danske virksomheder", svarer 6 pct. af danske virksomheder, at de er i gang med at anvende kunstig intelligens, mens 21 pct. forudser, at kunstig intelligens er relevant for dem i den nærmeste fremtid. Men ifølge rapporten er det stadig størstedelen af danske virksomheder, der mener, at kunstig intelligens ikke er relevant for dem i den nærmeste fremtid.
- Der kan være flere årsager til, at virksomhederne ikke ser et behov for kunstig intelligens; for eksempel fordi de enten ikke har de nødvendige kompetencer in-house til at vurdere teknologierne, at der mangler tekniske løsninger inden for kunstig intelligens, der er anvendelige i deres produktion, eller at løsningerne er for investeringstunge. Derfor er der noget at tage fat på i den nationale strategi for kunstig intelligens, siger direktør Anne-Lise Høg Lejre, Teknologisk Institut.
I oktober vedtog et enigt Folketing en ny digitaliseringsreform, som blandt andet skal sikre hurtigere udbredelse af kunstig intelligens i Danmark.
Stigende international udvikling
Rapporten fra Teknologisk Institut viser samtidig, at den internationale interesse og teknologiudvikling indenfor kunstig intelligens er kraftigt stigende. I 2010 var antallet af globalt publicerede patenter 1.341, mens tallet for 2017 lå på 7.759 patenter.
- Det viser, at der internationalt for alvor er kommet gang i udviklingen af teknologien, og at der sker store ryk i forhold til at udvikle ny teknologi på området lige nu. Resultatet kan meget vel være, at der i de kommende år kommer nye og langt stærkere værktøjer på markedet, der bygger på kunstig intelligens. Derfor er det vigtigt, at danske virksomheder står klar og begynder at undersøge, hvordan kunstig intelligens kan blive relevant for netop dem, siger Anne-Lise Høg Lejre.
Søg nyeste viden
Rådet fra Teknologisk Institut er, at virksomhederne bør søge viden omkring potentielle gevinster og ulemper ved brug af kunstig intelligens - gerne hos andre virksomheder, der har erfaringer med at implementere kunstig intelligens i deres virksomhed. En anden mulighed er at samarbejde med uvildige samarbejdspartnere, som sammen med virksomheden kan afdække mulighederne, og hvordan man kan komme i gang.
- Den enkelte virksomhed bør beskrive, hvad den konkret gerne vil opnå med kunstig intelligens - er det optimering af processer, transformation af forretningen eller noget helt tredje? Udviklingen går stærkt på området, og det kan være svært for virksomhederne at have det fulde overblik over, hvornår kunstig intelligens er modent for netop deres specifikke virksomhed, siger Anne-Lise Høg Lejre.
Fra rapporten:
|