Hovedstaden vil have flere industriteknikere
Med en pose penge på 450.000 kr. går Region Hovedstaden for første gang ind et pilotprojekt målrettet to konkrete erhvervsuddannelser: industritekniker og værktøjsmager. Det er to fag, hvor efterspørgslen på arbejdskraft er stor, hvor arbejdsløsheden kan måles i promiller, og hvor alle er sikret en praktikplads.
- For få unge vælger en erhvervsuddannelse, og det selv om der er gode karrieremuligheder – som tilfældet så absolut er med disse to fag. Det skal vi have gjort noget ved, siger formand for erhvervs-, vækst- og forskningsudvalget, Lars Gaardhøj fra Region Hovedstaden.
- Derfor går vi ind i projektet simpelthen for at vække de unges interesse for fagene, så vi kan få mange flere faglærte ud på arbejdsmarkedet i Storkøbenhavn. Jeg synes selv, det er meget spændende med al den højteknologiske viden, der ligger i de to fag, og håber de unge og deres forældre får øjnene op for mulighederne her, tilføjer Lars Gaardhøj.
Målet med projekt ”Uddannelsesbro til metalindustrien” er minimum at fordoble antallet af elever på de to uddannelser, som hører hjemme på Next i København. Erhvervsskolen har et optag på cirka 28 industriteknikere og fem værktøjsmagere to gange om året.
Tre indsatsområder
Det er interesseforeningen Industritekniker.nu, der skal stå for den praktiske del af kampagnen, som er sat i gang her i december og løber over hele 2019. Foreningen har udelukkende til formål at få flere unge til at vælge uddannelsen som enten industritekniker eller værktøjsmager.
Sammen med Next er der udpeget tre geografiske områder i regionen, hvor potentialet er stort med hensyn til unge og industrielle virksomheder.
De tre områder er:
- Hvidovre, Rødovre, Ishøj og Brøndby
- Ballerup, Skovlunde og Herlev
- Hillerød, Lillerød, Farum og Værløse
Henning Dam er daglig leder af Industritekniker.nu, som blev stiftet for fire år siden. Antallet af indgåede uddannelsesaftaler (industritekniker/år) er i den periode steget fra 290 til 425 på landsplan. Mens tallene på området med værktøjsmagere ligger stabilt på 70-75 indgåede uddannelsesaftaler om året.
- Vi har arbejdet hårdt i fire år på at udbrede kendskabet til de to fag, og vi er kommet et godt stykke vej. Kendskab til uddannelsen er jo en forudsætning for at kunne vælge den. Og vi kan tydeligt mærke på de unge og især deres forældre – når vi møder dem på skolebesøg og uddannelsesmesser – at de ikke har kendskab til de to uddannelser, siger Henning Dam.
Kampagne med oplysning
Industritekniker.nu griber opgaven an sammen med en række rollemodeller – unge kvinder og mænd, der enten har færdiggjort uddannelsen eller er undervejs.
- På den måde sætter vi ikke bare et levende ansigt på uddannelsen, men rollemodellerne sætter også ord på, hvad en industritekniker laver, og det virker, forklarer Henning Dam.
Første synlige del af kampagnen er allerede søsat med biografspot og outdoor-reklamer i Storkøbenhavn. Det sker i samarbejde med Industriens Fond, som også er med i brobygningsprojektet. Herefter står programmet på et utal af skolebesøg og virksomhedsbesøg.