East Metal tjener penge igen efter sløjt 2017
East Metal er på flere måder på vej mod nye tider.
Virksomheden med omkring 630 medarbejdere i Danmark og Letland kom uheldigt gennem 2017 og landede på et underskud på 20 mio. kr ud af en omsætning på 368 mio. kr.
Det skyldtes ifølge Erik Gammelgaard, marketing- og forretningsudviklingschef, et par uheldige sager i 2017.
- Vi har fået rettet skuden op. Vi vokser sammen med industrien og er på vej ind i overskud i år, siger han.
East Metal bygger store stålkonstruktioner til vindmølleindustrien, offshoreindustrien og andre industrier. Virksomheden er især kendt for at producere de store løfteåg, som løfter vindmøllevinger på plads ude på havet.
Virksomheden har i et par år forsøgt at få flere brancher ind som kunder, så den kan blive mindre afhængig af vindmøllebranchen. Det giver nu resultater.
- Det er lykkedes i år at få tilgang af nogle nye spændende kunder inden for nogle nye områder. De ny kunder betyder, at vi opnår en bedre spredning af vores aktiviteter på brancher. Vi har ønsket at få flere forretningsområder i et par år, men sådan en proces tager flere år fra den første kontakt og over det første prøveprojekt til et stabilt kundeforhold, siger han.
Pris og kvalitet
East Metal har ligesom andre danske leverandører måttet sande, at de store vindmøllevirksomheder kigger ud i verden, blandt andet til Østeuropa, efter leverandører af store metalkonstruktioner.
- Men det er jo ikke altid, at det er bedst at få den billigste pris. Ofte følger kvaliteten med, siger han.
Ud af de 630 medarbejdere, har East Metal omkring 20 mand på hovedkontoret i Esbjerg, 50 mand på produktionsstedet i Nakskov og 560 mand på de to fabrikker i Letland.
Investering i maskiner
Bemandingen i Letland er reduceret i forhold til for et par år siden.
- Vi var i en kort periode 800 mand, men vi har droslet en smule ned på bemandingen. Vi har i stedet investeret i flere maskiner i Letland, så produktionen er blevet mere automatiseret. Vores output er nogenlunde det samme, siger Erik Gammelgaard.