Klumme: Digitalisering er fremtiden
Hvordan vil du differentiere din virksomhed fra konkurrenterne i fremtiden? Det bliver næppe på produkter, kvalitet eller pris. Alt for mange virksomheder producerer stort set samme produkter af samme kvalitet og til samme pris. Jeg vil anbefale danske produktionsvirksomheder at tage et grundigt kig på nye digitale processer og services.
Virksomheder har i årevis digitaliseret deres processer for at effektivisere og nedbryde siloer. Men de digitale frontløbere tager digitalisering videre og hele vejen gennem virksomheden til afdelingen for produktudvikling. For det bliver i høj grad digitale processer og services omkring de fysiske produkter, der kan differentiere din virksomhed fra konkurrenterne og give dine kunder merværdi.
Tempoet er sat i vejret
Det er vanskeligt for enhver virksomhed - også de mest digitaliserede af slagsen - konstant at skulle forholde sig til den hastighed, som eksponentielle teknologier udvikler sig med, herunder robotics, kunstig intelligens, cloud og internet of things. Teknologierne er blevet langt mere tilgængelige, og det er blevet nemmere at binde teknologier sammen med forretningsprocesser. Det er i øvrigt også blevet billigere.
Men selvom virksomheder i dag kan blive digitalt intelligente hurtigere end tidligere, er truslen fra konkurrenterne ikke aftaget i styrke. For hvad nu hvis de formår at sætte nye teknologier i spil på en bedre måde end én selv?
Kræver krøllede hjerner
Det er her, behovet for digitale laboratorier - digital labs, transformation labs, experience centres, med videre - opstår. For det kræver krøllede hjerner og nye superagile metoder at lykkes med på én gang hurtig og gennemtænkt digitalisering af processer og produkter. Det kræver også dyb indsigt i forretningsprocesser, complianceprocesser og kundebehov. Disse kompetencer finder man i det eksperimentelle laboratorium.
I Danmark skyder digitale labs op som paddehatte, og det er godt. For med flere forskellige digitale labs på markedet kan enhver virksomhed - uanset størrelse og branche - finde en innovativ forretningspartner i øjenhøjde. De digitale labs er nemlig langtfra kun for den digitale elite
En digital sandkasse
Et digitalt lab er som en sandkasse. Her kan man eksperimentere, teste, tilrette og implementere og komme lynhurtigt fra A til B. I et digitalt lab forløber designprocesser, udvikling og release cycles over få uger i stedet for måneder eller år.
Ethvert projekt, stort eller lille, drives forretningsvendt, og man eksperimenterer med forskellige teknologier og forskellige løsninger for at afdække de største potentialer. Man udfordrer og understøtter med teknologi og finder nye intelligente måder at gøre tingene på. Det vigtigste er dog, at man ser effekten af at digitalisere en proces eller et område, før man går videre. Det giver mulighed for dels parallelt at skabe forandring på de interne linjer i et tempo, hvor medarbejderne kan følge med, dels at følge med økonomisk ved at geninvestere den opnåede gevinst i et nyt digitalt projekt i forretningen.
Digitalisering kan opfattes i tre steps:
1: Den intelligente virksomhed: Automation og optimering af forretningsprocesser for at effektivisere og forbedre beslutningskraften.
2: Den digitale værdikæde: Digitalisering af dokumenter og værktøjer for at øge produktivitet og gennemsigtighed på tværs af værdikæden.
3: Intelligente produkter og services: Udvikling af intelligente produkter og services for at øge værdien for kunderne og derigennem styrke konkurrencedygtigheden.
Det er vigtigt at pointere, at virksomhedens grundprodukter og kerneprocesser skal være i orden, førend man kan være agil ud mod markedet. Man kan implementere nok så meget teknologi, men kundeoplevelsen ændrer sig ikke, hvis grundproduktet ikke er attraktivt, eller virksomhedsprocesserne ikke fungerer. Men alt det - og meget mere - bliver identificeret i et effektivt transformationsforløb.