Tusindvis af gymnasieelever skal prøve kræfter med industrien
De seneste år har flere end 70 folkeskoleklasser i Trekantområdet haft et tæt samarbejde med lokale produktionsvirksomheder i håbet om at gøre flere børn og unge interesserede i karrieremulighederne i industrien.
Nu er de almene gymnasier i Trekantområdet gået sammen med de lokale erhvervskontorer og Trekantområdet Danmark i projektet ”Industrien som Karrierevej 2.0”, der skal bruge erfaringerne fra folkeskolesamarbejdet til også at øge gymnasieelevernes interesse for de tekniske uddannelser.
- Erfaringerne fra vores projekt med folkeskoleeleverne viser, at børnene og deres forældre, lærere og vejledere har en meget begrænset viden om job- og karrieremulighederne i en moderne industrivirksomhed. De forbinder stadig industrien med ufaglært arbejdskraft og ensformigt, hårdt fysisk arbejde. Men når de så kommer ud og besøger en virksomhed og ser, hvad medarbejderne laver, synes de fleste faktisk, at det er både spændende og sjovt. Vi håber, det samme er tilfældet med gymnasieeleverne, siger udviklingskonsulent Annette Duedal fra Trekantområdet Danmark, der er tovholder på projektet.
I dag er kun 14 pct. af eleverne fra de almene gymnasier i Trekantområdet i gang med en videregående teknisk eller naturvidenskabelig uddannelse, to år efter de satte studenterhuen på. Det er et stort problem, idet områdets mange produktionsvirksomheder allerede i dag efterlyser medarbejdere med disse kompetencer – og efterspørgslen forventes at stige de kommende år.
Kim Svaneborg Pedersen kan som formand for Middelfart Erhvervsråd, bestyrelsesmedlem på Midddelfart Gymnasium og HF samt administrerende direktør i virksomheden Pettinaroli, se sagen fra flere sider. Og han er ikke i tvivl om, at projektet rammer plet – uanset hvilken side man ser sagen fra.
- En kombination af held og attraktivitet gør, at det stadig kun er få af produktionsvirksomhederne i Middelfart, der har problemer med at få den nødvendige arbejdskraft. Men de små årgange er nu på vej gennem ungdomsuddannelserne, og der er ingen tvivl om, at det er et accelererende problem, og vi skal vise rettidig omhu. Det er vigtigt, at de unge mennesker lærer at få en interesse i de uddannelser, samfundet har brug for – ikke mindst for deres egen skyld, hvis de vil være sikre på et job. Men omvendt er det ligeså vigtigt, at vores gymnasier i højere grad introducerer de unge for virkeligheden uden for gymnasierne. Derfor rammer dette projekt plet, siger Kim Svaneborg Pedersen.
Projektet har netop modtaget knap 3,6 mio. kr. fra Region Syddanmarks Uddannelsespulje.