23948sdkhjf

Sådan bliver et ejerskifte en succes

Ny analyse fra Vækstfonden giver bud på, hvordan ejerskiftet har størst mulighed for at ende godt.
I perioden fra august 2000 til september 2010 har 616 virksomheder skiftet ejer med finansiel støtte fra Vækstfonden.

Nu har Vækstfonden analyseret på ejerskifterne (defineret som at en virksomhed overgår fra en ejerleder til en anden) for på den måde at kunne konkludere på fænomenet.

Blandt de overordnede konstateringer er, at antallet af ansatte stiger ved et ejerskifte. I perioden fra 2005 til 2010 har væksten i antal ansatte i virksomheder, der er blevet ejerskiftet med Vækstkaution, således været 11 %, mens den samlede beskæftigelse i danske virksomheder i samme periode er faldet med 14 %.

Fire vigtige faktorer
Vækstfonden har desuden zoomet ind på 140 udvalgte virksomheder, der udgør et repræsentativt udsnit af den samlede portefølje fordelt på regioner, brancher, kursrater og lånestørrelser.

På den baggrund fremhæves især fire faktorer som gennemgående vigtige for et effektivt ejerskifte:

• Købers relation til virksomheden inden ejerskiftet
• Sælgers involvering i virksomheden efter overtagelsen
• Sælgers bidrag til finansieringen
• Købers ledelses- og brancheerfaring

Det første punkt er især interessant, idet undersøgelsen viser, at interne købere (der befinder sig i virksomheden i forvejen) har større chance for at opnå succes med et ejerskifte end udefrakommende.

Branchekendskab er essentielt
Dog er det vigtigt, at den interne køber i forvejen har erfaring med personaleledelse, fastslår Vækstfonden.

Eksterne købere er dog ikke dømt til fiasko. Her er det især vigtigt at have branchekendskab, hvis man vil øge sine succeschancer med et ejerskifte, slår undersøgelsen fast.

Vækstfondens undersøgelse kan læses i sin fulde længde her .
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08