Stor undersøgelse: Det kniber med IT-brugen hos ejerlederne
Det kniber med den avancerede brug af IT og digitale værktøjer i danske ejerledede og familieejede virksomheder.
Det viser en ny omfattende undersøgelse, som Center for Ejerledede Virksomheder ved CBS har foretaget blandt 4.500 ejerledere og familieejede virksomheder.
Undersøgelsen viser ifølge centerleder, professor Niels Westergård-Nielsen, at ejerlederne nok bruger digitale værktøjer til for eksempel salgs- og ordrestyring, men når det kommer til kundestyring, kundesegmentering, leverandørstyring, præstationsmåling og træning af medarbejderne via digitale værktøjer og videndeling på tværs i organisationen, halter det.
Mens det eksempelvis er cirka 60 pct. af de ejerledede og familieejede virksomheder, der i betydeligt omgang bruger digitale værkstøjer til salgs- og ordrestyring, er det kun 15 pct. af de samme virksomheder, der i betydeligt omfang anvender digitale værktøjer til træning af medarbejderne.
Tilsvarende er der 33 pct. af virksomhederne, der slet ikke eller næsten ikke bruger digitale værktøjer til kundeanalyser, mens 26 pct. gør det i betydeligt omfang.
Undersøgelsen viser samtidig, at kun ganske få ejerledede virksomheder har problemer med at skaffe finansiering til investering i digitale værktøjer. Det kan selvfølgelig skyldes, at der vitterligt ikke er finansieringsproblemer, men det kan også være, fordi investeringerne i nye digitale værktøjer er begrænset. Ejerlederne er heller ikke i markant omfang ramt af mangel på medarbejdere med IT-kompetencer.
At ejerlederne omvendt kæmper med at få investeringerne i digitalisering til at lykkes, viser sig også i undersøgelsen. Således vurderer 40 pct. af de ejerledede virksomheder, at værdien af nye IT-investeringer ikke opnås indenfor en ”rimelig tidsramme”.
- Alt i alt tegner undersøgelsen et billede af, at ganske mange ejerledere endnu ikke synes fuldt ud at have erkendt udfordringerne ved digitale udvikling, siger Niels Westergård- Nielsen, professor på CBS.
Han finder til gengæld trøst i, at ledelsesstilen i størstedelen af de ejerledede virksomheder er relativt åben med vægt på at inddrage medarbejderne i udviklingen af virksomhederne. For eksempel angiver over 50 pct. af de ejerledede virksomheder, at de i betydeligt omfang afprøver ideer blandt medarbejderne.
Det kan måske være med til at skærpe ejerledernes opmærksomhed omkring den digitale udfordring.
Nyt værktøj
Undersøgelsen har et formål i sig selv, men er samtidig udført for at kunne bidrage til udformningen af et nyt digitalt ledelsesværktøj, som Center for Ejerledede Virksomheder i samarbejde med forskere fra Københavns Universitet og Aarhus Universitet nu lancerer.
Ledelsestræningen, der har fået navnet ” Ilead” foregår i en app og henvender sig til ledere i små og mellemstore virksomheder. Lederen træner 10 minutter om dagen i app'en og vælger selv, hvilke ledelsesudfordringer og mål han eller hun vil arbejde med. Værktøjet har fået navnet ilead – du kan se mere om det her: www.ilead.digital.
- Vi ved, at ejerlederne har travlt. Omvendt har de også behov for inspiration og for tydeliggørelse af deres ledelsesstil. Vi arbejder med forskellige ledelsesmodeller, hvor lederne bruger forskellige metoder til at løse opgaverne, siger Niels Vestergård Nielsen.
- Det handler for os om, at ejerlederen bliver mere opmærksom på, hvornår han gør det ene eller det andet og tydeliggør dette overfor medarbejderne, tilføjer han.
Artiklen er en del af temaet Jern & Maskinindustrien.