23948sdkhjf

SH Group opsuger Callenbergs danske el-aktiviteter

SH Group forfølger One Call does it all-strategien i vakuummet efter Callenbergs danske exit

SH Group kommer gennem foråret til at udvide sine el-aktiviteter på marine og offshore-området betragteligt. Det sker, når ledende medarbejdere fra starten af maj har første arbejdsdag i SH Group’s hovedkvarter i Svendborg.

De nye kollegaer kender hinanden i forvejen, de har nemlig senest været nøglepersoner i den svenskbaserede teknologi-gruppe Callenbergs danske afdelinger i Odense og på Fayard i Munkebo.

Der er dog ikke tale om en fjendtlig kapring af en konkurrents nøglemedarbejdere, understreger Jens Lintrup, Head of Offshore hos SH Group, overfor Søfart.

Den svenske virksomhed, som bl.a. med den danske tilstedeværelse leverer elektriske tavler og elinstallation til marine- og offshore, har nemlig valgt at stoppe sine aktiviteter i Danmark. Angiveligt som led i en strategiændring efter virksomheden i 2016 blev overtaget af amerikanske Trident Maritime Systems, der agerer inden for skibsindretningsområdet med HVAC og skibsisolering som Callenberg fra sin svenske hovedbase selv er en førende aktør inden for.

– Det så vi som en mulighed for at udvide vores aktiviteter inden for el-området med hjælp fra det vakuum, der vil komme i markedet, når Callenberg trækker sig i Danmark. Samtidigt blev vi kontaktet af gruppen af ledende medarbejdere fra Callenbergs danske afdeling, der var ude og se sig om efter nye jobs, forklarer Jens Lintrup.

Gennembrud med SOV-projekt
Jens Lintrup skiftede selv fra en ledende stilling i Rig-service-divisionen hos Semco Maritime til SH Group i 2014. Samme år udvidede SH Group sine aktiviteter på el-området fra en mindre produktion af tavler til gruppens egenproducerede produkter som spil, A-rammer og kraner til turnkey-leverancer af elinstallation til værftsbranchen.

Der betød bl.a., at det var SH Group som stod for hele el-delen under den omfattende ombygning af C-bed’s SOV ’Wind Innovation’ på Fayard i 2015/16.

– Det var et gennembrud og et kæmpe projekt for os til en værdi af 25 mio. kr. Efterfølgende overtog vi et elektromekanisk værksted på Lindø fra ABB, hvor vi fortsat samarbejder med dem ift. til reparation af de større elektromotorer herunder ATEX-motorer. Men udvidelsen fra 2014 har hele tiden haft et fokus på værfter, så det er først nu, at vi for alvor også kan komme bredt ud i markedet på el-området, forklarer Jens Lintrup.

De tre største fokusområder i SH Group er i dag inden for henholdsvis de mekaniske, hydrauliske og de strukturelle felter på marine- og offshoremarkedet. Dertil kommer det elektriske område, der nu udvides, samt ny-produktion af kraner, spil og davider til livbåde.

Med de nye medarbejdere fra Callenberg kommer også deres respektive personlige forretningsnetværk, der skal positionere SH Group på el-området i forhold til elinstallation og salg, primært i Skandinavien. Men SH Group har også købt dele af den danske Callenberg-afdelings ordrebog. Dermed kommer SH Group i første hug også ud internationalt, om end kunden er dansk.

– En af de nye opgaver vi har fået fra Callenberg i Danmark er på installation af reeferplugs for Maersk Line. De har løbende behov for installation af reeferplugs på deres containerskibe, hvis de flyttes fra en trade til en anden, hvor behovet for kølecontainere er større. Selvom kunden er dansk, så er opgaven jo reelt af international karakter, og bliver udført af et hold montører fra os under medsejladser.

– I det hele taget skal vi i stigende grad til at orientere os internationalt og sprede budskabet om, at SH Group er langt mere end hydraulik. Det handler for os om at styrke vores igangværende ”One Call does it all-strategi”, som med den markant styrkede el-del, nu kan siges at være en realitet, siger Jens Lintrup.

Nye kundekrav
Han understreger dog, at SH Group ikke med egne medarbejdere og egen in-house knowhow skal kunne alle discipliner inden for vedligehold og ombygninger af skibe og offshoreinstallationer. Det skal være en udvalgt og sammenhængende pulje af services.

– Vi vil gerne sige til et værft, der har travlt på flere fronter, at vi kan tage et konkret projekt som en samlet opgave. Det kan så være, at den også indbefatter male- tømre og stilladsopgaver; dem må vi i så fald så selv gå ud og hyre ind eksternt fra som en turn key-leverandør. Målet er, at vores kunde kun skal opleve, at de har én leverandør inde til en ellers kompleks opgave.

Jens Lintrup forklarer, at strategien om at kunne løse store samlede projekter med langt flere facetter end tidligere skal ses i lyset af organisatoriske ændringer hos mange af de typiske kundegrupper:

- Olieprisernes fald gjorde, at olieselskaberne måtte drosle ned, hvilket i høj grad betød langt mindre organisationer. Derfor fandt der en stor afgang af folk og knowhow sted fra deres tekniske organisationer. Parallelt har vi i den samme periode oplevet, at mange rederiers tekniske organisationer også er blevet mindre.

Ifølge Jens Lintrup er der en direkte sammenhæng mellem mindre tekniske organisationer hos de typiske kundegrupper og efterspørgslen på leverandører, der kan påtage sig store samlede projekter.

Helt aktuelt er SH Group bl.a. i gang med en større el-tavle-opgave for en større reder, mens Jens Lintrup i den seneste tid også har set klare indikationer på, at offshorebranchen igen er begyndt at røre på sig. Noget, han forventer, vil ske med en markant større efterspørgsel på eksterne services med den store afgang af medarbejdere i branchen for fire fem år siden, der nu er i jobs andre steder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095