23948sdkhjf

Færge stopper med diesel

Østre Færge, som står for forbindelsen mellem Orø og Hammer Bakke i Hornsherred, vil fremover bruge brændstof lavet på naturgas.

For at sikre renere luft for passagerer og naboer stopper Østre Færge, der står for sejladsen mellem Orø og Hornsherred, med at bruge diesel i færgedriften.

I stedet sker overfarten nu på GTL-brændstof, som er naturgas i flydende form. Det nye brændstof brænder renere og kan derfor sænke luftforureningen fra færgerne med op til 25-30 pct. sammenlignet med diesel.

Men ikke nok med, at initiativet sænker luftforureningen betragteligt. Skiftet til GTL-brændstof gør også, at det er slut med diesellugt fra færgerne, siger direktør Michael Kousted i en pressemeddelelse. 

- Blot ved at tanke et nyt brændstof på færgerne fjerner vi nu en stor del af luftforureningen fra dieselmotorerne. Det betyder færre dieselpartikler i luften, og at passagerer og lystsejlere, der lægger til i havnene, slipper for diesellugt. Men det kommer også de 1.500 sommerhuse her i området til gavn, at vi nu sejler renere. Så udskiftningen af diesel er et vigtigt skridt på vejen mod en mere grøn fremtid for Østre Færge, siger han.

Ifølge Michael Kousted har Østre Færge øje for, at en overgang til ren el-drift en dag bliver muligt. Men lige nu er mulighederne for at afvikle dieselmotorerne endnu ikke på plads.

 - Nu og her er GTL-brændstof faktisk den mest optimale løsning, vi har, for at gøre noget på miljøsiden, som gavner vores passagerer og naboer. Vi er ganske bevidste om den luftforurening, der kommer fra vores dieselmotorer. Så når vi nemt kan udskifte diesel med et renere brændstof, gør vi det naturligvis, siger han.

Ifølge DCC Energi kan GTL-brændstof uden nogen modifikationer blandes med konventionel råoliebaseret diesel. Alt efter motor og alder sænker brændstoffet udledningen af skadelige partikler, sod og NOx med op til 38 pct. 

Siden 1745 har Østre Færge sejlet mellem Orø og Hammer Bakke. Først i robåd, siden i motorbåd og fra 1962 med en kabeltrukket bilfærge. I dag betjener to færger de mange sommerhusejere, turister og godt 900 øboere på den 6 minutters lange overfart til og fra Orø.

Artiklen er en del af temaet Bæredygtig IDAG.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111