Svanehøj lander pumpeordre hos industrigigant
Pumpeproducenten Svanehøj har sikret sig en ordre fra Samsung Heavy Industries på i alt 42 pumper til tre nye kæmpeskibe – såkaldte VLEC (Very Large Ethane Carriers).
Skibene måler 230 meter i længden og 36,6 meter i bredden og skal bruges til at fragte flydende ethan fra USA til Kina. Det specielle er, at skibene er designet til at sejle på netop ethan, og det er Svanehøjs brændstofpumper, der skal sørge for at hente ethanen til motorerne op fra de kæmpemæssige membrantanke i skibets dyb.
- For tre-fire år siden forudså vi, at der ville opstå nogle muligheder inden for dette område, fordi der internationalt er skabt en efterspørgsel på ethan til fremstilling af plast. Sammen med vores franske samarbejdspartner, GTT, har vi arbejdet på at udvikle løsninger specifikt til disse VLEC-skibe, og det begynder vi at se resultaterne af nu, fortæller salgsdirektør Hans Høyer Jensen fra Svanehøj, i en pressemeddelelse.
Et stærkt signal
Svanehøj har tidligere leveret pumpesystemer til skibe, som transporterer ethan, men ikke til så store skibe som det er tilfældet her. Og når bestillingen tilmed kommer fra en af verdens største skibsbyggere, er det en ordre af væsentlig betydning for Svanehøj:
- Ordren er en markant anerkendelse af vores ekspertise og et stærkt signal om, at Svanehøj er en konkurrencedygtig leverandør af pumper til membrantanke i den helt store skala, pointerer Hans Høyer Jensen.
Foruden seks brændstofpumper skal Svanehøj levere 12 spraypumper til at holde temperaturen i tankene nede på de -94ºC grader, det kræves for at holde ethan flydende, samt 24 lossepumper til at losse ethanen, når skibene lægger til kaj. Samtlige pumper skal fremstilles i Svenstrup til levering hos Samsung Heavy Industries i Sydkorea i første halvår 2020.
Nye svovlkrav øger efterspørgslen
Ordren styrker den positive udvikling, som Svanehøj har oplevet, siden investeringsselskabet Solix i efteråret 2018 købte det daværende Wärtsila Pumps ud af den finske Wärtsila-koncern og etablerede Svanehøj Group med aktiviteter i Danmark, Storbritannien og Singapore. Alene i Svenstrup, hvor koncernen har sit hovedkvarter, er der ansat 25 nye medarbejdere siden ejerskiftet, og fremtidsudsigterne er lyse.
Det er ikke de mindst nye internationale krav til skibenes udledning af svovl, der nærer optimismen i det nordjyske. Med virkning fra den 1. januar 2020 nedsættes grænseværdien for svovl i skibsbrændstof fra 3,5 pct. til 0,5 pct. Det vil øge efterspørgslen på teknik, der kan gøre skibene i stand til at sejle på gas i stedet for den stærkt forurenende brændselsolie (HFO).
- Prognoser viser, at op mod hvert tredje skib i 2030 vil sejle på ethan eller naturgas. Så vi forventer helt klart, at mange flere vil begynde at kigge i vores retning, når der skal bygges skibe, som kan leve op til de nye krav. Det er potentielt et meget, meget stort marked for os, som vi allerede er i fuld gang med at levere til, siger Hans Høyer Jensen.
For eksisterende skibe vil alternativet til at opfylde de nye krav enten være at skifte det forurenende brændstof ud med en dyrere og mere miljøvenlig dieselolie eller at installere et scrubber-system, der udvasker svovl fra udstødningen. Ombygning af eksisterende skibe fra brændselsolie til naturgas bliver der sandsynligvis ikke meget af, vurderer Hans Høyer Jensen:
- Der vil sikkert komme nogle ombygningsprojekter, som vi kan byde ind på. Men det vil primært være på gastankskibe, hvor man kan bruge noget af lasten som brændstof. At bygge ældre skibe om til at sejle på naturgas tror jeg ikke så meget på. En ombygning koster næsten lige så meget som en helt ny motor. Efterspørgslen vil i langt højere grad gå i retning af scrubber-systemer, og det er også et marked, som vi ser et stort potentiale i, siger han med henvisning til søsterselskabet Hamworthy Pumps i Singapore, der har stor erfaring inden for scrubber-teknologi.