Spektakulær stålbro indviet ved Køge Nord Station
Den 225 meter lange gangbro over banelegeme og motorvej ved Køge Nord Station er netop blevet indviet og taget i brug.
Ikke mindre end 720 tons bygningsstål har det krævet at bygge broen. Det er Bladt Industries, der som hovedentreprenør har stået bag det omfattende projekt, der udover den overordnede projektstyring også inkluderer fremstilling, levering og montering af gangbroen, montering af indvendig og udvendig beklædning, fem rulletrapper, elevatorer samt diverse anlægsopgaver.
- Vi er meget stolte over at være en del af Banedanmarks unikke projekt. Det er en stor glæde, at alle i dag kan fejre færdiggørelsen af det enestående og komplekse projekt, forklarer afdelingschef Søren Nielsen fra Bladt Industries.
Køge Nord Station passeres hver dag af cirka 90.000 personer, og stationen får cirka 8.000 daglige brugere. Den 225 meter lange gangbro bugter sig hen over den kommende dobbeltsporede jernbane, Køge Bugt Motorvejen samt den allerede eksisterende dobbeltsporede S-togslinje. Da gangbroen er bygget henover både banelegeme og motorvej, har det krævet benhård projektledelse og koordinering mellem flere forskellige instanser.
- Det er altid udfordrende at gennemføre infrastrukturprojekter på tværs af motorvej og jernbane. I dette tilfælde har det været særligt komplekst på grund af projektets størrelse, men det hele er lykkedes i et tæt og konstruktivt samarbejde med de involverede aktører, siger vice president Kim Bringsjord ligeledes fra Bladt Industries.
Hos Bladt Industries er man allerede i gang med næste store broprojekt, idet virksomheden har vundet både planlægning og udførelse af den kommende gang- og cykelbro over Folehaven nær Valby.