Fra 0 til millioner på 24 måneder
Washpower udvikler vaskerobotter, der reducerer den manuelle vasketid i svinestalde med op til 70 pct. Robotten fik en god start på det danske og det franske marked, men havde ikke rigtig fundet vejen ind på det tyske marked.
Derfor indgik Washpower et samarbejde med virksomheden 10plus10, som er ekspert i opstart og udvikling af eksportsalg for danske SMV’er. Det blev en stor succes.
- 24 måneder efter at samarbejdet blev startet, ligger Washpower nu til at omsætte for flere millioner kroner årligt på det tyske marked. Den rigtige strategi og hårdt arbejde viste sig at være vejen frem, fortæller Michael Jensen, der er ejer af 10plus10, i en pressemeddelelse.
En dedikeret indsats
10plus10 styrede processen, men havde undervejs tæt samarbejde med ejerne hos Washpower, der hele tiden var med på sidelinjen og løbende vurderede resultaterne.
- Når man vil etablere sig på det tyske marked, er det vigtigt at lave forudgående research. Vi startede derfor med at finde kontakter til mulige kunder og tog på mindre lokale messer for at lære markedet og aktørerne bedre at kende, forklarer Michael Jensen.
Via salg til referencekunder, messer og netværket fandt de frem til den helt rigtige distributørprofil og fik samtidig vigtige leads, som distributøren kunne starte med at gå efter. Det gav stærke kort på hånden, da der skulle forhandles og stilles krav i forbindelse med distributøraftalen.
I løbet af de 18 måneder, processen varede, nåede man allerede den første million i omsætning, og efter endnu et halvt år står Washpower nu med en omsætning på flere millioner og til at nå de mål, der blev sat op, inden projektet blev sparket i gang.