Maksimal bremsekraft i fire kilometers højde
Der skal store kræfter til at knuse den kobbermalm, som chilenske minearbejdere henter op fra Andesbjergene. Det foregår blandt andet i en gearløs SAG-mølle (Semi-Autogenous Grinding), hvor malmen knuses i en enorm tromle med en diameter på 12 meter drevet frem af 32.000 hestekræfter.
Møllens specialfremstillede bremsesystem, der med et bremsemoment på over 24 millioner Nm kan holde det tonstunge mineudstyr fuldstændigt parkeret, er leveret af danske Svendborg Brakes.
Hvert år leverer Svendborg Brakes, i samarbejde med Hoyer Motors, bremsesystemer til vindmøller, mineudstyr og boreplatforme over hele kloden.
Total kontrol under alle forhold
Bremserne fra Svendborg Brakes er monteret på en lang række forskellige applikationer, primært fra tunge industrisegmenter som vindkraft, olie og gas, minedrift og marine. Fællesnævneren er sikkerhed, holdbarhed og pålidelighed under selv de værst tænkelige forhold.
– Vores bremser skal virke, når alt andet svigter. I nogle tilfælde indebærer det at kunne levere et bremsemoment på op mod 36 millioner Newtonmeter i nogle af de mest ekstreme miljøer på kloden. Nogle installationer i mineindustrien arbejder i fire-fem kilometers højde, hvor motoren til hydraulikken skal være specialmodificeret for ikke at tabe kraft på grund af den tynde luft. I andre tilfælde skal bremserne kunne tåle temperaturer på plus eller minus 50 grader celsius, forklarer Robin Schmidt, der er regional sales manager i Svendborg Brakes.
Hydraulik og fjederkraft
Produktporteføljen spænder fra fjederaktiverede nødbremser med få bevægelige dele til 2-stage soft braking option-systemer (SOBO), hvor lynhurtige hydraulic power units og avanceret elektronik giver fuld kontrol over bremseprocessen.
– I fjederaktiverede bremser er det en række kraftige fjedre, der klemmer bremsen sammen, og hydrauliktryk der åbner den. Denne type anvendes blandt andet til nødbremser og til at sikre en applikation under service. I aktive bremser, for eksempel rotorbremserne på vindmøller, er det omvendt hydrauliktrykket, der klemmer bremsen sammen. Elektromotoren, som styrer trykket i hydraulikken og lader akkumulatoren, kører kun i korte intervaller på cirka 30 sekunder. Men hurtig aktivering og præcis kontrol er afgørende, siger Robin Schmidt.
Produktudviklingen hos Svendborg Brakes er konstant præget af nye udfordringer, for kundernes applikationer vokser i størrelse og kompleksitet og bliver placeret i hårdere og hårdere miljøer. Hoyer Motors, der har leveret motorer til Svendborg Brakes i over 20 år, er med i processen allerede under den tidlige produktudvikling.