De fleste ved, at ’Ellen’ er en 100 pct. elfærge med den hidtil længste aktionsradius og dermed besidder en verdensrekord, men der er også andre områder, hvor færgen adskiller sig fra Danmarks øvrige ø-færger.
Det påpeger skibsingeniøren bag designet af ’Ellen’, Jens Kristensen, indehaver af Jens Kristensen ApS Consulting Naval Architects i Marsta...
Ingeniøren bag rekordfærge: Derfor er ’Ellen’ unik
Skibsingeniøren bag ’Ellen’ beretter, hvordan verdens hidtil mest kompromisløse el-færge blev skabt, og hvordan det kunne gå til, at færgen blev 40 tons tungere end planlagt
5
Billeder
’Ellen’ passserer Skjoldsnæs Fyr 16. august, altså dagen efter premieren på Søby-Fynshav-ruten. Rækken af vinduer her i bagbord side er ind til passagersalonen. ’Ellen’ blev på projektstadiet forlænget knapt 10 meter, hvilket i følge reglerne om lanterneføring nødvendiggjorde en agtermast. Dermed har færgen nu to aluminiumsspoilere med det primære formål at være fundament for masterne, men malet i Ærøfærgernes gule skorstensfarve, bidrager de også positivt til færgens ydre design og tilhørsforhold. Foto/Peter Therkildsen.
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement