23948sdkhjf

Kvisgaard investerede sig ud af krisen

Kvisgaards Maskinfabrik, der netop har fejret 40 års jubilæum, er en af de virksomheder i maskinindustrien, der er kommet styrket ud af finanskrisen. Vejen har været investeringer i medarbejdere og nye kompetencer.
Maskinindustrien har oplevet nogle af de mest turbulente år i nyere tid, hvilket har medført nedskæringer og besparelser hos mange af branchens aktører.

Kvisgaards Maskinfabrik havde is i maven og valgte i stedet at skrue op for investeringerne under lavkonjunkturen. Prikken over i'et kom for nylig, da virksomheden valgte at tage alle medarbejderne på en tur til Island for at fejre 40 års jubilæet.

Dygtige medarbejdere er kernen til succes
- Vi kunne have holdt en traditionel reception, men besluttede i stedet at give medarbejderne en stor oplevelse, fortæller direktør Kim Kvisgaard.

- For det er i høj grad deres fortjeneste, at vi er nået til, hvor vi er i dag og er kommet styrket gennem krisen. Mange af dem har været ansat hos os i mange år, hvor de har formået at følge udviklingen og tilegne sig nye metoder og processer.

Kvisgaards Maskinfabrik er en del af Kvisco-koncernen, der også omfatter Davidsen CNC i Havdrup og AB Clico-Verken i Sverige. Davidsen CNC blev opkøbt i 2009 for at få tilført ekspertise inden for avanceret aluminiumsbearbejdning. Samtidig etablerede man en specialiseret måleafdeling og ansatte en medarbejder med særlig kompetence inden for projektledelse.

Løbende udvikling af forretningskoncept
- Markedet er et helt andet i dag, end da min far og hans bror startede virksomheden i 1971, konstaterer Kim Kvisgaard.

- Udviklingen går meget hurtigere og stiller konstant krav til nye kompetencer. Produkternes livscyklus bliver kortere og kortere, og vi har stor udskiftning i vores produktportefølje. Det understreges blandt andet af, at en stor del af det, vi kommer til at producere om fem år, kender vi slet ikke i dag. Derudover er der en tendens til, at kunderne konsoliderer aktiviteterne hos få nøgleleverandører, der dermed skal kunne favne bredt.

- Vores forretningskoncept har ændret sig markant de seneste seks år. Blandt andet med satsninger inden for produkter til forsvars- og aerospaceindustrien, hvor der stilles ekstremt høje krav til kvalitet, dokumentation og materialers sporbarhed. For at kunne levere til disse industrier har vi investeret i nye medarbejdere og nye kompetencer, og det er vores ambition at være foregangsmænd i branchen på området.

Tæt på kunderne gør en forskel
- I dag er vi nødt til at være tættere på kunderne for at kunne gøre en forskel. Vi involverer os mere og mere i deres udviklingsarbejde, projekter, håndtering og udvikling af processer og er blandt andet med i konstruktionsafdelingen hos en kunde, hvor vi deltager med review af tegninger. Hos en anden kunde er vi med til at indføre sporbarhed og hjælper med at få det ført ud i praksis, siger Kim Kvisgaard.

- Vi mærker i høj grad til globaliseringen i vores branche. Men vi tror på, at den giver os flere muligheder end begrænsninger. Vi har for længst erkendt, at vi ikke skal producere det hele selv, men fordi vi har særlige kompetencer inden for kvalitet og logistik er der masser af nye forretningsmuligheder. Måske skal vi være med til at kvalitetssikre produkter fra low cost lande eller samle og værdiforædle produkter fra andre leverandører, siger Kim Kvisgaard.

Han mener derfor, at virksomheden står godt rustet til fremtiden, og aktivitetsniveauet er højere end nogensinde. Halvdelen af omsætningen er eksportbaseret og kundelisten tæller bl.a. Alfa Laval, Danfysik, FLSmidth, Terma og Tetra Pak.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062