Q-System automatiserer for AVK i Australien
Et anlæg, som er testopstillet hos Q-Transportmateriel/Q-System, skal installeres "down under" hos ventilproducenten AVK Valves i Australien.
Når ventilerne er støbt, skal de via en såkaldt loader hældes ned i en slyngrenser, som glatter overfladen inden lakering.
I dag kræver det en stærk mand at foretage indfødningen til tumbleren. Han skal løfte hver enkelt 40 kg tunge ventil fra en palle og placere den på loaderen, der derefter vipper og hælder ventilen ned i slyngrenseren. Et tungt arbejde med mange løft i løbet af en dag. AVK ønskede at undgå de manuelle løft og at øge kapaciteten.
Valgte semi-automatisk anlæg
Når det nye transportanlæg er installeret, vil pallerne blive bragt frem til en faldrullebane. Pallen løber ned ad faldbanen og står parat til afhentning. Operatøren henter pallen med en transportvogn, som han kører frem til en drevet rullebane, der fører ind til loaderen. Pallen kører automatisk frem til og ind på loaderen.
Her er installeret en pneumatisk gribeanordning, der holder fast i pallen, mens loaderen vipper og hælder indholdet ned i slyngrenseren. Den tomme palle returnerer, og operatøren kører den til returbanen.
Via løftebord, udrevet bane og drejebord bliver den tomme palle sendt ind mellem loader og tumbler. Her bliver de nu rensede emner hældt tilbage i pallen, der efterfølgende via drejebord og lige bane sendes til enden af banen, hvor ventilerne bliver afhentet for lakering.
Baseret på standardmoduler
- Det smarte er, at alle enheder i systemet er baseret på standardmoduler, fortæller Bente Ory fra Q-System, og tilføjer:
- Det gør selvfølgelig hele anlægget mere prisbilligt. Rullebanerne, tværvognen, drejebordet og de drevne ind/udbaner er ganske standard. De eneste specialenheder, som er modificeret standard, er en pneumatisk vippeenhed og de to pneumatisk opererede pallefastholdelsesenheder. Nu pakker vi anlægget, og så skal det afsted til Australien.