Elevsucces hos Sanistål
Der er rift om de unge, og særligt erhvervsuddannelserne udfordres i kampen om talenterne. Ifølge Danmarks Statistik er uddannelsesaktiviteten på de erhvervsfaglige uddannelser faldet fra 131.000 elever i 2014 til lidt over 107.000 elever sidste år.
Hos Sanistål har man dog de seneste år haft succes med både at tiltrække og fastholde de unge. Virksomheden har blandt andet været udpeget af Undervisningsministeriet som case-virksomhed ved den merkantile case-eksamen i grundfag i perioden fra 1. april 2017 til 31. marts 2018.
Elevtallet vokser år for år
Hos Sanistål har man et fast mål om, at 2 pct. af medarbejderne skal være ansat i et elevforløb, der for eksempel kan være inden for butik eller lager og logistik, og Sanistål har alene i år budt velkommen til 19 nye elever. Elevandelen er faktisk vokset til 2,7 pct. mod 2 pct. de foregående to år.
Samtidig vælger hele 85 pct. af de færdiguddannede elever i Sanistål at fortsætte karrieren i virksomheden. En af dem er 22-årige Patrick Adler Kristensen, som for to år siden begyndte som elev i butikken i Brønderslev, og efter uddannelsens afslutning i år er blevet fastansat i butikken i Aalborg. Han fortæller om baggrunden for sin beslutning om at fortsætte i Sanistål:
- Jeg har blandt andet haft ansvar for kampagner og butikkens facebookside, ligesom jeg på eget initiativ ændrede placeringen af varer i butikken. Jeg har ikke oplevet, at der har været forskel på mig som elev og mine kolleger i forhold til for eksempel at få tildelt ansvar, siger han og understreger, at han blev budt på udfordringer fra første dag:
- Alene dét at blive fortrolig med de forskellige produkter, som blandt kunderne har mange forskellige navne, har været svært. Men heldigvis er der altid gode kolleger at trække på, siger Patrick Adler Kristensen, der på sigt har ambitioner om en stilling som enten forretningschef eller ekstern sælger.
Målrettet kompetenceudvikling
HR-konsulent Lene Flensborg fra Sanistål forklarer, at Sanistål satser på medarbejdernes trivsel og udvikling, og bakker det op med en medarbejdertilfredsundersøgelse, hvor 98 pct. sidste år erklærede sig enige i, at man som medarbejder føler, at man faktisk gør en forskel på arbejdspladsen.
- Vi har et markant fokus på at uddanne vores egne medarbejdere, da vi i høj grad lever af at formidle faglig viden og knowhow til kunder inden for både industri og byggeri. Derfor er det naturligt, at vi satser målrettet på kompetenceudvikling, fortæller Lene Flensborg, og fortsætter:
- Det handler både om at kunne tilbyde daglige udfordringer og ansvar, men også om at skabe arbejdsforhold, der understøtter trivsel og udvikling, herunder balance mellem arbejdsliv og privatliv, en god omgangstone, hensyn og omsorg for hinanden.