Svejsemetode rammer plet på skibsbygning
Metoden Friction Stir Welding kan bruges til såvel store konstruktioner som skibsdæk som til små emner, hvor man eksempelvis skal fremstille små kølekanaler.
Den store fordel ved Friction Stir Welding, FSW, er, at processen foregår ved lave temperaturer, og derfor ødelægger den ikke metallets egenskaber under svejsningen. Det betyder også et meget lavere energiforbrug.
- Varmetilførsel er kun mellem 10-20 pct. af den varme, man bruger til almindelig svejsning, siger Ole Terje Midling, som er udviklingschef hos norske Marine Aluminium.
Firmaet bruger Friction Stir Welding i stor industriel skala.
Ole Terje Midling fortalte om Friction Stir Welding på et møde hos Dansk Materiale Netværk AluNet for nylig.
Forundring
Friction Stir Welding er ikke så anvendt i Danmark, selv om processen har været kendt i 30 år.
- Mange mennesker reagerer med forundring over, at det er muligt at svejse alene med friktion. Men det kan det. Man kan friktionssvejse i alle aluminiumslegeringer, og man kan også friktionssvejse i kobber og stål, siger Ole Terje Midling.
Friktionen skabes med en stift, som kører rundt om sig selv og dermed opvarmer de to dele, der skal svejses sammen. Det får metallet i flydetilstand og derefter til at smelte sammen. For aluminiums vedkommende foregår det ved en temperatur mellem 350 og 450 grader. Altså langt under aluminiums smeltepunkt på 660 grader.
- Man skal lige akkurat tilføre nok varme til, at det bliver plastisk, men heller ikke mere, siger Ole Terje Midling.
- Vi kan svejse 3-4 meter per minut med Friction Stir Welding, men det kræver, at vi har styr på alle parametrene. Man skal finde den rigtige kombination af rotation, kraft og fremføringshastighed, siger han.
Ole Terje Midling mener, at processen burde bruges til flere anvendelser.
Offshoredæk og cruise
Marine Aluminium bygger mange konstruktioner, som er baseret på ekstruderede profiler, som derefter er svejset sammen ved hjælp af Friction Stir Welding.
Det er blandt andet helikopterdæk i aluminium til offshore-platforme og lignende. Marine Aluminium bygger også teleskopiske broer, som kan fragte medarbejdere fra fartøjer og over til offshorevindmøller eller offshore olieplatforme.
Firmaet har også et stort marked i dæk og paneler til cruise-fartøjer og færger.
- Vi leverer helikopterdæk til mange steder i verden, for eksempel Egypten, Aserbadjan og til Holland, fortæller han.
Hvis der skal friktionssvejses, så kræves der, at profilerne er produceret ekstremt nøjagtigt.
- Vi kasserer omkring 10 pct. af profilerne, fordi de ikke holder tolerancerne, siger Ole Terje Midling.
Ole Terje Midling var en af de første, der beskæftigede sig med Friction Stir Welding. Processen blev opfundet på Cambridge University for 30 år siden.
Siden opbyggede han en afdeling for Friction Stir Welding hos Norsk Hydro.