23948sdkhjf

Energioptimering gav billigere, bedre og hurtigere kutter

En betydelig brændstofbesparelse, forøget trækkraft og højere tophastighed var resultatet, da Peter Mørk besluttede sig for at lade Vestergaard Marine Service medvirke ved en energioptimere kutteren Karen Mørk.
Peter Mørk ser med glæde frem til de kommende års fiskeri. Ved fremtidig sejlads kan han nemlig stryge gevinsten af en større energioptimering af sin kutter, FN 206 Maren Mørk af Frederikshavn.

Optimeringen af rordyse og propel stod Vestergaard Marine Service i Frederikshavn for. Det begyndte med montering af den nye rordyse, som samtidig gjorde det nødvendigt at forlænge skrueakslen med cirka 40 centimeter.

- Skibet var for fyldigt i bagenden. Det gav problemer med kavitation, når vi ændrede hastighed, fortæller Peter Mørk, der har fisket siden 1970, og med en besætning på to-tre mand primært fisker hummere i Kattegat.

Han fandt en passende rordyse i Spanien, og på værkstedet hos Vestergaard Marine Service i Frederikshavn blev dysen tilpasset de faktiske forhold på Karen Mørk, blandt andet minimering af højde og udskæringer for at kunne dreje tilstrækkeligt.

Specialdesignet propel
Propellen blev skiftet ud med en specialdesignet trebladet propel, der igen blev tilpasset dysen med mindst mulig tolerance. Udformningen af bladene blev vifteformede, da denne form er den, der giver optimal trækkraft. Dysen er monteret med nogle få graders hældning for at have optimal funktion ved skibets normale deplacement i vandet.

Et helt andet skib
I påsken 2010 sendte Peter Mørk kutteren på værft til en større ombygning. Blandt andet fik trækutteren, der er bygget i Bønderup i 1982, etableret et shelterdæk i aluminium, ligesom styrehuset blev bygget ud på lønningen, hvilket gav plads til både toilet og en større messe. Endelig blev agterskibet forlænget og ombygget fra krydserhæk til fladt agterspejl.

Ombygningen blev udført af C.J. skibs- & bådebyggeri i Egernsund. Energioptimeringen blev gennemført i samme forbindelse og med støtte fra energipakken FAS2.

- Det er et helt andet skib. Det kan nærmest ikke sammenlignes, siger Peter Mørk, der fik sin kutter tilbage efter endt ombygning i januar i år.

Bedre trækkraft
Allerede på de første ture kunne han konstatere, at både tophastighed og trækkraft var forøget betydeligt.

- Vi gik fra en topfart på 7,5 til 10,3 knob, og vi forøgede trækkraften med 75 %. Førhen havde vi problemer med at trække de store hummertrawl på 160 fod. Vi havde vodbinderen til at kigge dem efter, men der var ikke noget i vejen med trawlet. Det hjalp heller ikke at smide de tunge kæder, så vi måtte bruge de små 130 fods trawl. Nu trækker vi de store uden problemer, forklarer Peter Mørk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094