Mekoprint holder overfladen på egne hænder
Jo flere processer inde i huset, jo bedre.
Sådan er mantraet hos Mekoprint Mechanics.
For når der kommer coils og plader ind i den ene port og færdigbearbejdede og overfladebehandlede emner ud ad den anden port, sætter Aalborg-maskinfabrikken alle sine kompetencer i spil.
- Overfladebehandling har altid været en del af Mekoprint. Vi har holdt fast i det, fordi det giver nogle fordele, siger technology manager Karsten Møller, Mekoprint Mechanics.
- Det er bearbejdningskompetencerne, der er rygraden, men det er tit, at de gode opgaver for os har overfladebehandling med. Det er der, hvor vi kan se, at vi kan være med, og her kan vi tjene lidt mere, fordi vi er mange fabrikker i en fabrik, uddyber han.
Giver fordel
Karsten Møller fortæller, at halvdelen af omsætningen er på varer, der kommer gennem en eller flere overfladebehandlinger på fabrikken.
Mekoprint Mechanics har en række overfladebehandlinger i sortimentet. Pulverlakering er den bedst sælgende, men der er også TCP, anodisering, fosfatering, silketryk og slib.
- Når man sammenligner sig med metalvirksomheder, der ikke har overfladebehandling inhouse, kæmper man ofte på ren rå pris. Vi flytter os fra øre til kroner pr. emne i pris-sammenligningen, fordi vi har flere processer i vores tilbud, siger Karsten Møller.
Han peger også på en anden væsentlig fordel.
- Når alle processer er i huset, bør det alt andet lige betyde en kortere leveringstid og en konkurrencedygtig pris. Vi skal ikke pakke ned og sende mellem operationerne, uddyber han.
Mange typer
En ting, som Mekoprint sætter pris på, er, at fejl i en af processerne hurtigt kan rettes, fordi alle kompetencerne er i huset.
- Vi kan affedte, TCP-behandle, pulverlakere og til sidst trykke et logo på emnet. I alle de fire led kan der ske fejl, siger Karsten Møller.
- Vi har overblik over det totale kvalitetsbillede og den totale kvalitetsstyring.
Flere og færre teknologier
Typer og antal af overfladebehandlinger har gennem tiden været i spil. Mekoprint har tidligere overvejet, om man skulle outsource overfladebehandling, men overvejelserne har gået på en teknologi ad gangen.
- Vi overvejede anodiseringen og TCP, da jeg kom til virksomheden for 6 år siden. Vi havde to gamle anlæg, og det var svært at reparere. Vi valgte at lukke det ene ned og modernisere det andet. Vi investerede flere mio. kr. dengang, siger Karsten Møller.
Dengang spurgte Meko-print rundt i markedet, men en outsourcing blev meget hurtigt fejet af bordet. Det kunne ikke svare sig.
- Vi ville fastholde det inhouse, fordi vi så har styr på kvaliteten og har en hurtigere levering. Det giver os en ro og tryghed udover det også ofte giver en fordel.