Lastbiler og trucks er skiftet ud med certificerede offshorekraner
Lavt aktivitetsniveau i transportsektoren fik Hymaco til at gå ind i marine- og offshoresektoren. En beslutning, man langt fra har fortrudt.
- Jeg har aldrig i de 25 år oplevet så stille en periode i lastvognsbranchen. Det har været næsten umuligt at sælge noget nyt, fortæller Mogens Lauritsen til Metal Supply.
Derfor besluttede han for halvandet år siden at udvide kompetencekataloget til også at omfatte marine- og offshoresektoren, og det har givet den nordjyske virksomhed mere end nok at rive i.
Skelsættende møde på messe
I forbindelse med sin satsning på marine- og fiskerisektoren deltog Mogens Lauritsen og Per Kjeldtoft sidste år på en messe. Her rendte man ind i et par kranmænd fra A2Sea - et møde, der skulle vise sig at få stor betydning.
- De manglede en kran - ikke til at rejse møllen med, men til at håndtere forskellige ting på dækket. Og til at køre man-riding, men udstyret skulle være godkendt, fortæller Mogens Lauritsen, der efter hjemkomsten fra messen kontaktede sine vanlige kontakter for at høre om mulighederne for at opfylde A2Sea's ønsker.
Men her mødte han den første forhindring. Fabrikken sagde fra - det var ikke muligt at opfylde de krav, A2Sea stillede.
- Og det var jo lige godt pokkers, når vi nu kunne sælge den kran. Men vi lod os ikke slå ud. Der måtte jo findes nogen, der kunne lave sådan en kran med de rigtige certificeringer, siger Mogens Lauritsen.
En googling væk
Derfor kastede Mogens Lauritsen sig ud på en surf-tur på nettet og stødte således på en italiensk fabrik Sormec, der tilbød hele paletten lige fra fremstilling af kranen over certificeringer til oplæring af Hymacos folk.
- Det var helt perfekt. Vi tog til Italien og blev præsenteret for Sormecs produkter. Det er første gang, vi står med en kundetilpasset kran. Vi er jo vant til at vælge en model og tilpasse opgaven til kranen. Her er det lige omvendt, fortæller en begejstret Mogens Lauritsen.
Og begejstringen var han ikke ene om. A2Sea bestilte lynhurtigt en 330 tons kran hos Hymaco - og allerede inden levering yderligere en - denne gang en 220 tons.
- Vi har efterfølgende solgt fem kraner til A2Sea i Kina til deres vindmøllerejsefartøj. De ville ikke have kinesiske kraner, og så synes de åbenbart, at det her kranværk, vi kan tilbyde, er noget fortrinligt noget.
Udover A2Sea har Hymaco også fundet andre potentielle kunder i Holland og herhjemme.
En ordentlig mundfuld
Det er gået meget, meget stærkt for Hymaco og deres offshoresatsning, og det har kostet en del blod, sved og hovedbrud. Det lægger Mogens Lauritsen ikke skjul på.
- Certificeringsdelen af processen har været en udfordring. Det er meget svært og uoverskueligt. Vi har brugt megen tid og kræfter på at finde ud af, hvad der kræves, men nu er vi ved at være der, hvor vi har styr på det. Også de små facetter, fortæller Mogens Lauritsen og tilføjer:
- Men ellers er det gået nemt. Langt nemmere end ventet. Nemt skal forstås på den måde, at man i det her marked ikke vælger ud fra et specifikt mærke – det er nemlig ligegyldigt. Nej, man vælger ud fra, hvad produktet kan og har af specifikationer. Det er både nyt og overraskende befriende, tilføjer han, der ellers er vant til en branche, hvor det er logoet på kranen, der vejer tungest på vægtskålen.
Tæller godt i omsætningen
Som nævnt i starten har Mogens Lauritsen aldrig oplevet så stille en periode i lastvognsbranchen – men han har heller aldrig oplevet så megen vækst på så kort tid, som i det seneste år.
- 70-75 % af omsætningen ligger på energidelen – resten på lastbiler. Det er steget helt vildt, og vi har aldrig haft så stor en omsætning, som nu, fortæller han, men skynder sig at tilføje og understrege:
- Vi dropper ikke lastvognsdelen, vi holder stadig fast i det segment. Men lige nu har vores fokus flyttet sig lidt. Der er jo et behov, der skal dækkes et andet sted lige nu – og det koncentrerer vi os så om.