Damstahl mærker stigende usikkerhed
Weekenden over og mandag har et stigende antal lande i Europa valgt at lukke deres grænser.
Det får også betydning for leverancer af stål, spår Michael Lund, CEO hos Damstahl.
- Hånden på hjertet ved vi ikke, hvordan hele distributionsflowet fungerer. Der kommer stadig lastbiler igennem, men seneste nyt er, at tyskerne nu begynder at lave begrænsninger ved grænserne, siger han.
Han understreger dog, at Damstahl stadig har et fornuftigt lager, der kan række måneder ud i fremtiden. Såfremt virksomhedens kunder har et normalt aftræksmønsker, så burde der er ingen frygt for, at kunderne kommer til at mangle råvarer på den korte bane.
Den nuværende situation kan dog få betydning for prisniveauet fortæller han.
- Noget af det, man skal forstå nu, er, at økonomisk kommer det her også til at få konsekvenser. Baseret på en dansk kunde, kan det her måske være ligegyldigt, men for eksempel måtte vi i går acceptere, at alle lastbiler til Norge skal tage andre ruter, fordi Fjordline, som plejer at sejle, er holdt op med at sejle med gods, og derfor bliver pålagt ekstra 5.000 kr. per bil, der skal til Norge. Sådan vil det her få en økonomisk konsekvens. Der er ingen tvivl om, at vi vil opleve, at distribution bliver dyrere i en periode, forklarer Michael Lund.
- Det vi ser ind i lige nu er i hvert fald, at kortvarigt der vil vi opleve – ikke markant – men nogle højere priser, der skal dække øgede logistikomkostninger. Det gælder både indgående i landet og her i landet for at få tingene til at fungere, siger han.
Generelt opfordrer han dog kunderne til at bevare roen, men også være opmærksom på, at der hurtigt kan opstå ændringer.
- Med de hastigheder tingene kører i nu, ændrer det her sig nærmest time for time, konstaterer han.